Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Artikel: Cph vs. Sthlm

Hvad kan København som Stockholm ikke kan og omvendt? FashionForum.dk ser nærmere på de skandinaviske modeuger.
Hvad kan København som Stockholm ikke kan og omvendt? FashionForum.dk ser nærmere på de skandinaviske modeuger.

Efter modeugen i København er brands, presse og indkøbere valfartet videre mod Stockholm, der fortsætter SS11 modeugen, hvor København slap. FashionForum.dk har spurgt det internationale magasin, det etablerede og det nye brand om, hvad de oplever som forcer og ulemper hos de to skandinaviske modeuger.

”Den danske modeuge virker mere etableret end den svenske. Sidste år var der flere aktiviteter i Stockholm end i år, og det virker lidt som om, at de endnu ikke har fundet den rette fod at stå på”, siger Martin Gjesing, CEO i Acne Danmark, der havde to showroomdage på Gallery med forudaftale møder og ingen drop-ins. ”Den danske modeuge virker også mere velbesøgt, men det kan jo også bero på, at der er flere tradeshows i København end i Stockholm”, fortsætter han. Martin Gjesings udsagn underbygger en generel stemning i branchen, hvor den københavnske modeuge opleves som både velorganiseret og attraktiv for udenlandske indkøbere.

”En ulempe ved at de to konkurrerer imod hinanden er, at de fleste brands så tvinges til at vælge imellem de to modeuger, og det gør, at programmet for begge modeuger bliver lidt udvandet.” siger Martin Gjesing.

Giorgio Pace fra VMan Magazine (der er i foråret lavede et specielt Scandinavian Issue, og som har endnu en udgave i støbeskeen, red.) supplerer: ”Jeg oplever, at Copenhagen Fashion Week er mere organiseret i forhold til showkalenderen, de mange modeugerbiler og pressebussen, som er ting der ikke findes på den stockholmske modeuge. Til gengæld har Stockholm bedre modeller og større brands som Tiger of Sweden, Filippa K og Cheap Monday. Så jeg tænker, hvorfor ikke lave en Scandinavian Fashion Week? Og så skifte mellem at holde den i Stockholm og København, så man undgår problemer og egoer der kommer i klemme.”

"Jeg synes, at det har været en anderledes Copenhagen Fashion Week denne sæson – men på en god måde. Viben har været virkelig god, og vi har lavet god forretning,” fortæller Rasmus Bak fra Libertine-Libertine, der udstillede på Gallery, ”det gav en god energi at søndagen var skåret væk, og min oplevelse er, at man sagtens kan nå det hele med én dag mindre.” 


Libertine-Libertine er et af de brands, der er repræsenteret på både Copenhagen Fashion Week og Stockholm Fashion Week. Men mens de i Danmark udstiller på Gallery, hvorfra de melder god service, god købelyst og flot fremmøde, er de i Stockholm repræsenteret i et showroom. ”Det svenske marked har ikke været særligt venligt stemt overfor dansk mode, som nok i en periode har været lidt for præget af et udtryk som Henrik Vibskov og WoodWood repræsenterer, og som svenskerne måske ikke kan identificere sig med. Så det prøver vi at gøre op med nu, og ved at lave et delvist dansk showroom sammen med Soulland og svenske Minimarket, tror vi, at vi kan stå stærkere”, uddyber Rasmus Bak.

Billeder: Acne, Libertine-Libertine

Læs også:
Metropol CEO: Stor forvirring omkring messerne
Messeboss: Vi er godt tilfredse