Dansk Detail: Brug ikke alle pengene på messerne
Det danske modeopsving venter ikke lige rundt om hjørnet. Derfor er det vigtigt, at indkøberne fra landets butikker ikke går shop-amok på messerne.Det danske modeopsving venter ikke lige rundt om hjørnet. Derfor er det vigtigt, at indkøberne fra landets butikker ikke går shop-amok på messerne.
Butiksindehaver, træd varsomt. Detailhandlens organisation, Dansk Detail, råder til, at landets tøjbutikker køber sparsomt ind på sæsonens modemesser. For selvom meget tyder på, at skyen så småt letter over eksportmarkederne, er danskerne selv stadig tilbageholdende med at foretage de helt store tøjindkøb – og det bør butikkerne tage højde for.
Det skulle ellers være så godt, for i Dansk Mode og Tekstil, der i morgen, onsdag d. 11. august 2010, offentliggør deres halvårlige barometeranalyse, forventer man en samlet omsætningsstigning i modebranchen på max. 3 pct. i år. Men ser man nærmere på tallene, er det i høj grad eksporten, der trækker det endelige regnskab i positiv retning – herhjemme skal branchen berede sig på at holde omkostningerne i kort snor.
Ingen springvis vækst i privatforbruget
Jens Birkeholm, direktør i Dansk Detail, der med knap 3.000 medlemmer er modedetailbranchens største organisation, mener heller ikke, at der er udsigt til, at danskerne forbruger sig ud af krisen.
”Jeg er overbevist om, at det kommer til at vare længe, førend vi ser den springvise vækst i privatforbruget, der tales om fra flere kanter. Vi danskere sparer op, og den enorme usikkerhed – pludselig kender vi jo alle sammen nogle, der går arbejdsløse – betyder, at vi bliver ved med at holde på pengene,” siger Jens Birkeholm.
Han mener derfor også, at de danske tøjbutikker bør købe ind med omtanke til den kommende sæson.
”Butikkerne skal ikke binde sig til de helt store forhåndsordrer [på messerne, red.]. Selvfølgelig skal de købe noget ind, men de bør friholde en andel af budgettet til at supplere op i løbet af sæsonen,” råder han. Han forklarer, at alle undersøgelser peger på, at det er nyheder, der får dankortet op af lommen hos forbrugerne.
”Derfor er det vigtigt, at butikkerne i løbet af sæsonen holder øje med, hvilke brands og styles, der virker hos forbrugerne – og at de har gemt lidt på kistebunden til at købe ind,” slutter detaildirektøren.
DEBAT: Hvad mener du – skal butikkerne handle forsigtigt på messerne?