Article_Dansk Mode & Textil lancerer nyt CSR-værktøj
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har i samarbejde med Dansk Mode & Textil netop lanceret et gratis onlineværktøj, der gør CSR-omlægninger lettere at håndtere.En simpel tøjklemme i lyst træ med et sort laksegl, der ved nærmere eftersyn er presset ned i træet med en stor tommeltot, som har efterladt et fingeraftryk. Sådan kan socialt virksomhedsansvar, CSR, også se ud.
Brancheforeningen Dansk Mode & Textil har netop i samarbejde med Erhvervs- og Selskabsstyrelsen lanceret CSR-værktøjet GoCSR.dk, et webværktøj, der gratis stilles til rådighed for alle virksomheder – små som store – der ønsker at udvikle deres CSR-profil.
Som forsøg har GoCSR.dk i den sammenhæng lanceret et eget produkt under brandet ”Made by Prisoners” – nemlig tøjklemmer fremstillet i Horserød Statsfængsel. Og i de københavnske fængsler er man begejstret for samarbejdet.
”Det har været så skægt at være med. Småproduktionen er især velegnet til fængslerne i hovedstaden, fordi vi ikke har samme mulighed som fængslerne i provinsen for at have fx økologisk mælkeproduktion,” forklarer Peter Vestheden, chef for Københavns Fængsler, der kan se mange fordele ved CSR-samarbejder med de danske fængsler.
”Vi har ikke kun interesse i beskæftigelsesaspektet af det her samarbejde, det er også virkelig vigtigt, at Danmark på denne måde tilbyder den ’svage arbejdskraft’ nogle muligheder. Arbejdet i fængslerne hjælper resocialiseringen af de indsatte. Og så er det jo et udtryk for, at CSR-arbejdet også kan foregå på dansk jord,” siger fængselsdirektøren.
Hvor skal der sættes ind?
Værktøjet GoCSR.dk hjælper virksomhederne med at finde frem til på hvilke områder, de bør sætte ind med social ansvarlighed, når de først har bestemt sig for at gå CSR-vejen.
”CSR er vitalt for alle virksomheder og vigtigt fra nu og til verdens ende, de 1100 største virksomheder er jo fra regeringens side blevet underlagt at rapportere om virksomheders sociale ansvar, og der kan vores værktøj hjælpe,” siger Kasper Eis, der er udviklingsdirektør i Dansk Mode & Textil, og suppleres af Carsten Ingerslev, kontorchef for i Center for Samfundsansvar i Erhvervs- og Byggestyrelsen:
”Det handler jo om, hvad Danmark skal være kendt for i fremtiden. CSR giver både en bedre verden, men kan også bidrage til virksomhedernes indtjening,” forklarer han.
CSR skal forankres – internt og eksternt
Også ude i virksomhederne er man glade for det gratis værktøj. Christian Stadil, der er CEO i Hummel har lagt hjerteblod i CSR fra begyndelsen.
”Hummel begyndte at arbejde med CSR for godt 12 år siden og er gradvist blevet bedre. Det, der er vigtigt, er at få forankret CSR i virksomheden både internt og eksternt i virksomhedens kernekompetencer,” forklarer Christian Stadil og sætter punktum:
”Alle skal tænkes med i CSR-projektet, og dette bliver lettere med GoCSR.dk.”
Tjek selv GoCSR.dk ud her.
Læs også: Nu tjener Katvig penge på CSR
Debat: Hvad mener du – er CSR vejen frem?