Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

article_Katastrofale regnskaber resulterer i sensommer med butiksdød

Det danske tøjbutiksliv vil i fremtiden være domineret af de store kæder.
Det danske tøjbutiksliv vil i fremtiden være domineret af de store kæder.

De danske gågader kommer til at tage sig anderledes ud i fremtiden. Mere end halvdelen af de danske butikker har nemlig ikke kun set røde tal på bundlinjen de seneste tre år, og resultatet af de dårlige regnskaber kan blive, at de massive kædebutikker, Bestseller og H&M, vil fylde mere, de små specialbutikker med dyre mærker vil være væsentligt mindre synlige, spår Deloitte.

Kun 40 pct. af de danske tøjvirksomheder har forladt de seneste tre regnskabsår med overskud, og statsautoriseret revisor Peter Kvistgaard Toft fra Deloittes markedsgruppe Tekstil mener, at det høje antal konkurser, branchen vidnede allerede i 2009, vil fortsætte i hvert fald nogle måneder endnu. De regnskaber, virksomhederne afleverede i maj, og som nu er blevet gennemgået og fundet for lette, vil nemlig sandsynligvis hive endnu flere butikker med i faldet.

”Det er oplagt, at regnskabsafslutningen vil være dødsstødet for de mest pressede. Nogle giver selv op, nogle stoppes af bankerne, andre vil blive tvangsopløst,” forklarer revisoren, der forudser yderligere konkurser i hvert fald frem til og med september.

Trendspotting er ikke nok

De mindre butikker er særligt hårdt ramt, fordi de har fokuseret for ensidigt på trendspotting.

”I de små virksomheder har der ofte udelukkende været fokus på at forudse moden og købe rigtigt ind. Det kan gå i opgangstider, men under krisen har branchens største haft fordelen af en mere professionel økonomi- og likviditetsstyring,” siger Peter Kvistgaard Toft, der videre forklarer, at denne strategi har givet de store spillere bedre mulighed for at agere hurtigt og tilpasse lagrene.

Der er dog også lyspunkter, for eksporten er steget med 4,8 pct. i første kvartal i år – dog sammenlignet med skrækåret 2009.

”Det er et klart lyspunkt. Finanskrisen har været hård, men den har ikke blæst branchen omkuld,” slutter Deloitte-revisoren.