Gisle Mardal er daglig leder på Norwegian Fashion Institute – den norske pendant til Danish Fashion Institute – der for første gang har et område på CPH Vision. Her fortæller han om deres initiativer under modeugen og giver sit syn på det skandinaviske samarbejde.

Hvorfor er det vigtigt for jer at være repræsenteret på Copenhagen Fashion Week?
Copenhagen Fashion Week er blevet en vigtig destination for udstillere, agenturer og brands i den norske modebranche, men også for indkøbere, der ser norske produkter i sammenhæng med andre skandinaviske og internationale konkurrenter. Dette stimulerer deltagere og besøgende til at yde mere. Traditionelt set er nordmænd nok mere optagede af de forskellige messer og direkte salg/køb, men modeshows og PR-aktiviteter tiltrækker den nye generation, der arbejder med mode/styling/PR/magasiner, og som efterhånden er blevet betydningsfulde aktører i udviklingen af og opmærksomheden omkring norske brands. Derfor ønsker vi også, at stærke norske brands skal vise deres kollektioner på catwalken under Copenhagen Fashion Week, så de kan personificere og skabe mere opmærksomhed omkring den norske modebranche.

Hvad er tanken med jeres ”social hub”?
Vi vil skabe et forum, hvor branchen kan mødes. Vi tænker specielt på de norske aktører, men selvfølgelig også på alle dem, der kan have interesse i vores modebranche. Det handler om at skabe rum for uformelle samtaler, hvor indkøbere og udstillere kan snakke, og hvor NFI, over en kop kaffe eller et glas vin, kan fortælle, hvad vi laver, hvordan vi arbejder, og hvordan vi er en drivkraft i at udvikle infrastrukturen i den norske modeindustri. Vi har tænkt os at indarbejde konceptet, så det bliver et naturligt samlingspunkt. Vi vil selvfølgelig fremvise shows på vores fladskærm, magasiner og materiale fra forskellige samarbejdspartnere.

[[addon]]Hvad håber I at få ud af deltagelsen på CFW?
Vi håber at kunne opbygge en bevidsthed omkring vores branche, ikke bare som norsk, men som en del af et større skandinavisk koncept. Udadtil er Skandinavien en attraktiv mærkevare, men alene er de respektive lande måske mere anonyme. Vi mener, at vores små lande står stærkere sammen.

Hvordan oplever du Copenhagen Fashion Week?
Jeg oplever Copenhagen Fashion Week, dvs. alle de arrangementerne, der befinder sig indenfor denne tidszone, som en særdeles attraktiv platform udadtil. Det er lækkert og enkelt at forholde sig til, og der er dygtige folk bag kulisserne. Internt tror jeg, at der er nogle lejre, der modarbejder hinanden, der gør, at man forholder sig skeptisk til, hvad folk siger.

Hvordan synes du, at Oslo Fashion Week står i forhold til Copenhagen Fashion Week, og hvad er målet med OFW?
OFW har været en vigtig drivkraft for, at norske designere har fået opmærksomhed på hjemmefronten, og har kunne opbygge et brand. OFW er uafhængig af NFI, selv om vi ønsker en tættere organiseret begivenhed med alle involverede parter, for derved opbygge en national scene for den norske modebranche. En sådan platform kan på sigt udvikles til at blive inkorporeret i andre internationale fora.

[[addon]]Hvordan oplever du samarbejdet mellem de skandinaviske modebrancher? Er det optimalt?
Jeg oplever, at det generelt er vanskeligt, at enes om en samlet ”Scandinavian Fashion Week”. Dette er forståeligt, da en sådan begivenhed også påvirker og giver merværdi til andre brancher såsom rejseliv, hotel- og restaurationsbranchen og specielt underholdningsindustrien. En sådan begivenhed skaber også omdømme, og det er klart, at flere gerne vil stå som kandidat til at blive ”Scandinavian Fashion Capital”. Udover det synes jeg, at de forskellige lande komplementerer hinanden godt.

Hvad er NFIs hovedinitiativer?
NFI blev etableret af og for den norske modebranche. Den defineres af alle, der er med til at skabe værdi for norske modeprodukter, herunder også accessories. Vores to hovedinitiativer er at udvikle potentialet på nationalt niveau, ved at styrke netværket gennem fælles tiltag, og skabe opmærksomhed omkring branchen samt være en drivkraft for national og international interesse. Når der er så meget potentiale i en industri, er det godt, at vores erhvervsminister Trond Giske har udtrykt sin støtte og sagt, at den norske modebranche er en prioritet for Norge i fremtiden.

 

Norwegian Fashion Institute