Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

VMAN launch i NYC

Dagbog fra tre hektiske dage i NYC, hvor dansk mode blev promoveret til den amerikanske modepresse.
Dagbog fra tre hektiske dage i NYC, hvor dansk mode blev promoveret til den amerikanske modepresse.

[[addon]]Dansk modes indtog i New York – Ankomst. Søndag d. 23. maj 2010
New York, New York! En time efter ankomsten til JFK sidder vi fast i en zionistisk parade med et hav af ortodokse jøder i en tvært kørende, stordyttende taxa med en lillebitte indisk mand, der knap kan se over rattet. Jeg ELSKER endelig at være her igen, men ligesom min rejsekammerat Cecilie Thorsmark, vil jeg også gerne frem hotellet og de andre og møde designerne og vores kollegaer.

Der er én dag til pressedag og to til den store fest og det modeshow, der i magasinmogul Stephen Gans fortolkning skal fæstne dansk mode i amerikanernes bevidsthed.
[[addon]]
Anledningen for det hele er lanceringen af det amerikanske modemagasin VMANs scandinavian special – et helt magasin, hvor danske og skandinaviske mærker er inkorporeret på lige fod med store, internationale mærker. Magasinet rummer bl.a. en kollage-modeserie fra MoonSpoon Saloon – der sidste år rykkede design og produktion til Los Angeles – og en portrætserie af danske, talentfulde drenge som Hedi Slimane skød i sommer i Thomas Hargreaves Stage7 studio i København. Copenhagen Fashion Week og Modezonen har grebet denne anledning til at lave et PR-fremstød for dansk mode i USA, der gerne både skulle give medieomtale for de danske mærker, skabe mulighed for salg og generere international presse til modeugen i København.

[[addon]]
Endeligt fremme ved Hudson Hotel, hvor det meste af holdet fra Copenhagen Fashion Week og Modezonen bor, og hvor det store slag skal stå tirsdag aften. Det meste af tøjet er allerede hos pr-bureauet KCD, hvor Copenhagen Fashion Weeks Emilie Møller og Modezonens Mai Andersen de sidste dage har gjort tøjet klar til pressedagen, så det fremstår skarpt og nystrøget.

Efter en sen frokost og kaffe på Gitane i Nolita med min ven Kasper Sonne, der er kunstner og bor herovre, et kort tøjskifte og en tur på Hudsons fine tagterrasse med fantastisk solnedgangsview, mødes hele holdet på en bar i Chelsea til briefing.

DR K er der og filmer som led i deres nye, store mode-satsning. At mode bliver behandlet som alt andet kulturstof på kanalen, synes jeg er fantastisk. Det giver en bredere diskurs at diskutere mode i, og i det hele taget er det bare fedt endelig at kunne se indslag om mode på dansk tv. Det kommer vi til at skrive mere om!

[[addon]]
Eva Kruse byder velkommen og fortæller om de næste dages begivenheder. Det kan blive stort. Over 50 af de store, amerikanske modemedier har tilmeldt sig pressedagen, og kommer de og kan de lide hvad de ser, er der lagt i ovnen til en succes.

Kl. 23.00 må jeg må hjem og forlader sangria på bordene og det smøgrygende designerhold og den gode stemning på gaden og hopper i en taxa med DR-folkene, Lone Bodholdt og Johnny Hannah tilbage til hotellet.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       Dansk modes indtog i New York – Pressedag – Mandag d. 24. september 2010
Den amerikanske modepresse er inviteret til pressedag kl. 16.00. I et tight showroom hos agenturet KCD i Chelsea mødes vi med designerne. Der er høje forventninger både fra Modezonen, Copenhagen Fashion Week og ikke mindst fra designerne og virksomhedernes side. De tilmeldte modemagasiner skal bare møde op nu i de tre timer, der er afsat.

[[addon]][[addon]]

De danske brands der er repræsenteret er Hummel, MoonSpoon Saloon, Soulland, Henrik Vibskov, Bruuns Bazar, Vilsbøl de Arce, Day Birger et Mikkelsen, Stine Goya, Georg Jensen og Camilla Stærk, men også David Andersen og Kopenhagen Fur er repræsenteret i VMANs special og sidstnævnte er også sponsor med logo på forsiden. David Andersen har dog også et andet lucky shot i lommen på denne tur, det er nemlig meningen han skal møde med Diddy (formerly known as P.Diddy) onsdag, i forbindelse med tøj til hans nye cover. Yeah! (Jeg glæder mig i øvrigt til at se David Andersens show til sommer. Det lyder til at blive en god pendant til debutshowet på Rådhuset, som folk enten elskede eller hadede for dets dramatik, campness og smældende stokke.) 

Efter en lille time begynder medierne for alvor at dukke op og hen mod aften har både Women’s Wear Daily, Vogue, Elle, Style.com, Harbers Bazaar, Visionaire, Vmag, Cosmopolitan, Marie Claire og danske Costume været forbi og vist rigtig god interesse. Strategien med en eksklusiv fremvisning af et udsnit af dansk mode og muligheden for at møde designerne har virket. Bl.a. viste Marie Claire interesse for Vilsbøl de Arce til deres kommende coverskydning! Det kunne jo være fantastisk! Efter fremvisningen har Mr. Stephen Gan inviteret til drinks og asiatiske (of course) snacks på hotellet 60 Thomsens lille, eksklusive terrasse til private sammenkomster.  Udover Gan selv er også den danske, Paris-baserede modefotograf Rasmus Mogensen og topmodel Freja Beha tilstede i den lille forsamling, der nyder solens nedgang bag Chelseas industrielle bygninger. Det kan kun blive godt i morgen!

Læs Style.coms anmeldelse af pressedagen her. 

Dansk modes indtog i New York – The Party – Tirsdag d. 25. maj 2010
I
nden festen går i gang, er der drinks og netværkstid på Hudsons terrasse, hvor dagens varme er ved at løje af. Det er let, lækkert og eksklusivt. Selve festen foregår nede i hotellets kælder, hvor der er anderledes køligt, råt og rustikt og vigtigst af alt – de rigtige gæster: Modefolk, celebrities presse og indkøbere.

[[addon]][[addon]]
Efter et par timer går showet på. Gæsterne er ikke som sådan inviteret til dansk modeshow, men showet er en integreret del af VMAN-launchen. Alle designerne har indsendt to looks, der repræsenterer dem og deres seneste kollektion. Første del af showet foregår i super hurtigt tempo, hvor en række alsidigt udseende modeller skyder ind på catwalken og forsvinder så hurtigt som de kommer ind.

[[addon]]Pludselig skifter tempoet og den legendariske model Pat Cleeveman (der var en af de første sorte modeller der vandt international anerkendelse) i Stine Goyas tøj gør et show ud af sin sidste runde. Cleeveland var i sin tid som model kendt for netop sin legefulde, over-the-top performances. Hun får snart selskab af en identisk klædt yngre kvinde (hendes datter, Anna van Ravenstein), hvilket indleder Stephen Gans lille genistreg i dette show: at præsentere alle looks på to forskelligt udseende modeller, der er typecastet og derfor både er høje og lave, buttede og runde, lyse og mørke. Det giver showet – og tøjet – power. (Skønt også at se den sudanesiske topmodel Alec Wek på podiet.) Gan har tidligere haft succes med at afvige fra det typiske modelideal og i stedet basere modeserier på karakterer og beviser her, at det også virker godt live.

10 minutter efter er showet slut og den Diana Ross-lignede sangerinde er blevet afløst af en DJ. Designerne er glade! Det hele har klappet til tiden og rundt i det natklubbede mørke er både Kelly Rowland, Phillip Lim, Ellen von Umverth, modeskribenter, modeller og indkøbere.

Man skulle vide, at det var dansk mode, der var på podiet, for det var ikke indikeret nogle steder, ligesom man også skal kigge i magasinet for at finde designernes navne.
Men der gjorde pressedagen sit, hvilket sammen med de mindre events nok var dér båndet mellem de danske designvirksomheder og deres potentielle klientel primært blev knyttet.

Billeder: JD Ferguson