”Der er ingen formelle ansøgningskrav. Vi vil se mere på din blog og din personlighed frem for et langt CV.” Sådan lyder det i en ny jobannonce, hvor Bruuns Bazar søger en Online Brand Manager.

[[addon]]At uddannelse og erfaring træder i baggrunden for blog og karisma, er et udtryk for en tendens, som i de sidste par år har skabt hvad der minder om en (meget omdiskuteret) revolution i modebranchen: modebloggernes indtog. I begyndelsen stod de udenfor og kommenterede moden, så blev de inviteret ind i varmen på første række til flere modeshows, og nu går branchen målrettet efter at få modebloggerne i stald.

Blandt de første til at rykke på blogbølgen var Friis & Co, som både driver en blog og samarbejder med eksterne bloggere. Friis & Co har blandt andet designet en taske for Hjerteforeningen i samarbejde med bloggerne Anywho og holdt ’Meet Your Blogger’ shoppingaftener. 
”Modebloggerne har utvivlsomt fået mere indflydelse i de senere år, og det er der jo en stor polemik omkring i branchen. Tidligere kunne man ikke få indflydelse bare ved at have en interesse for mode, men det kan du i dag, og det kan også være en væsentlig indflydelse, hvis du spiller dine kort rigtigt og har noget tyngde,” siger Pily Ottesen, der er PR og kommunikationsansvarlig for Friis & Co.

Selv om en blog ikke er en afgørende faktor, når Friis & Co ansætter nye medarbejdere, kan det gøre en forskel, hvis ansøgeren har en blog, der matcher behovene hos firmaet. Og når Friis & Co samarbejder med freelancebloggere, bliver der ikke skævet til deres CV.
”Så er det udelukkende et spørgsmål om bloggens kvalitet og hvorvidt den passer til vores brand,” siger Pily Ottesen. 

At vise ekspertise
Det er et klogt træk for modeindustrien at holde bloggerne tæt på kroppen, mener Anna Ebbesen, der er rådgiver i Advice Digital og har været med til at skrive bogen ’Lyt til Elefanten’ om digital kommunikation.
”Det giver god mening at have nogen, der varetager ens brand online, men det er overraskende, at en arbejdsgiver hellere vil se en blog end et CV. Det er et udtryk for, at flere og flere stillinger i modebranchen kræver kommunikationsflair, og at det er en gevinst for et tøjmærke, hvis de har medarbejdere, der er ikoner – som fx en stjerneblogger,” siger hun. Og netop modebloggen er for de dygtige skribenter et afsæt til at skabe et personligt brand, som modefirmaerne gerne vil kobles sammen med. Derudover har de dygtige bloggere også allerede et netværk på plads og begår sig hjemmevant i de sociale medier og på onlinefora, hvor modefirmaerne skal nå ud.  ”Jeg kan godt forstå, hvis nogle i modebranchen mugger lidt over, at man kommer først til et job, bare fordi man har nemt ved at blogge. Men det er ikke anderledes end dengang, der var et postbud, som vandt den store præmie i Kvit eller Dobbelt, fordi han vidste alt om atomfysik. Han blev ansat på Risø på Danmarks Tekniske Universitet. Bloggen er en platform, hvor man kan fremvise sin ekspertise,” siger Anne Ebbesen.

Autenticiteten kan ryge
Når modeblogs i første omgang har vundet så stor popularitet, er det dog ikke på grund af eksperten men tværtimod det almindelige menneske. 
“Bloglæserne bruger ikke kun modeblogs til at afkode modens tegn, de bruger også det dybe blik ind i bloggernes hverdagsliv som input i deres egen identitetsforhandling; Hvordan er andres liv? Hvad tænker og foretager de sig? Det er dermed modebloggens autenticitet, det virkelige menneske bag, der vækker læsernes nysgerrighed. Fx er læserne svært begejstrede for bloggernes egne billeder vs. modemagasinernes, fordi de opfattes som mere autentiske og dermed opnåelige,” forklarer Marie Hedemann, der er Cand. mag. i Medievidenskab og har skrevet speciale om modebloggere.


Netop autenticiteten kan ryge i svinget, når modebloggerne giver sig til at arbejde for branchen, mener Anne Ebbesen.
”Dem, der har en etableret blog, mister noget ved at rykke ind i et modehus.  Selv om man er en stjerne fra blogverdenen, vil man ikke nødvendigvis trække sine fans med sig.  Man mister noget for bloggerne, hvis de er for tæt knyttet til et brand.” Man skal altså ikke regne med både at score jobbet i modebranchen og bevare sin status som blogger. Men hvis det første er vigtigere end det sidste, så er det bare om at komme i gang.
”I modebranchen som i mange andre brancher er jobmarkedet blevet meget broget. En stilling som Online Brand Manager kan søges af folk med en masse forskellige baggrunde. De sociale medier som fx en blog giver en mulighed for at skille sig ud, positionere sig og blive kendt af sin kommende arbejdsgiver. Så hvis man vil den vej, kan man nærmest sige, det er dumt ikke at gøre det,” siger Anna Ebbesen.

Links: Friis&Co, Anywho, A Fashion Tale, Anna Ebbesen, Job hos Bruuns Bazar