Modens historie er en fortælling om innovation og imitation. Men skal det hyldes eller hades? Umiddelbart kopierer alle hinanden i modebranchen og modedesignere har altid været ambivalente i forhold til fænomenet. Coco Chanel affejede alle bekymringer vedrørende kopiering og var af den opfattelse, at kopi-produkterne var målrettet en anden målgruppe. At de mange kopier var et tegn på hendes vedholdende succes og indflydelse i tråd med det gamle ordsprog om, at ”Imitation is the sincerest of flattery”. Andre forholder sig mere kritisk.

[[addon]]Den danske designer Trine Wackerhausen oplevede på egen krop at blive kopieret, og  følte det mere som et slag i hovedet end et kompliment, da hun i vinduet hos Message så en jakke, der til forveksling lignede én fra hendes egen kollektion. ”Den hang dér i vinduet og lignede ekstremt meget. Jeg  gik ind og købte den og sammenlignede med min egen derhjemme. Konstruktionen var næsten identisk, hvilket kun for mig kunne pege på, at min jakke enten var sendt til produktion i Kina eller gennemfotograferet i designudviklingen. Jeg kontaktede Message’s direktør Carsten W. Lauritsen, og vi blev enige om, at jeg skulle sende jakken til ham, hvorefter han vendte tilbage. Vi fik en længere snak, og han indrømmede, at det var tydeligt, hvor inspirationen kom fra, og han fandt hele affæren pinlig, men eftersom materiale, foer og knapper var ændrede, mente han ikke, at jeg  havde en sag. Ifølge kopiloven skal original og kopi være tæt på identiske, før man kan retsforfølge. Direktøren beklagede og fortalte, at designeren, som havde udført handlingen, i mellemtiden var blevet fyret af andre grunde, og understregede, at kopiering var direkte i strid med deres politik. Jeg fik ikke meget ud af min disput, og selv om jeg fik sagt fra, er jeg stadig irriteret over affæren,” forklarer den unge designer, der i år modtog Max Factors New Talent Award. Wackerhausen uddyber: ”Selvfølgelig kan man argumentere for, at det er et kompliment, at nogen tror så meget på ens produkt, at de ønsker at inkludere det i deres kollektion, men samtidig føler jeg, designet har mistet værdi. Jakken var lavet ud fra et af mine gennemgående grundmønstre, som jeg gerne vil bruge og videreudvikle i mine kommende kollektioner. Når man ser sin style i en hurtigere produceret model i et billigt materiale, mister den sin charme.”

Om at kigge trenden dybt i øjnene
Carsten W Lauritsen fra Message forstår Trines irritation og beklager hændelsen: ”I det her tilfælde kom vi for tæt på. Trines jakke har et meget karakteristisk revers. Det skal man ikke gøre efter og jeg har haft hele sagen vendt i vores organisation. Efter min opfattelse adskiller jakken sig dog på en række andre punkter. Men selv når det er sagt, skal man ikke dække sig ind under den slags. I vores firma har vi en politik om, at vi ikke kopierer. Slet ikke fra små danske designere og jeg er derfor meget ærgerlig over sagen. Samtidig kan man jo heller ikke være naiv. Skal man overleve i den her branche, må man være i stand til at kigge dem der skaber trenden,dybt i øjnene, og det gør vi selvfølgelig også. Lauritsen understreger at Message investerer mange penge i egen design-og produktudvikling og har satset på et stærkt designteam. Han forklarer, at han har haft sager den anden vej, og blandt andet for mange år siden vundet en sag mod et stort dansk supermarked, og sagsøgt andre i flere tilfælde, hvor der er opnået forlig.
Lauritsen peger på selve produktionsformen som en kilde til den overordnede kopieringsproblematik: ”Flere firmaer bruger leverandørernes tilbud om levering af både design, metervarer og produktion. Kinesiske og tyrkiske leverandører får ofte designere ansat, der fremsender designforslag til store kæder i håb om, at de kan hente en ordre. Køber man et sådant design, er det svært at tjekke om der er tale om en kopi. Eller om designet også er solgt til konkurrenten.Han forklarer, at også flere danske firmaer selv har ansat kinesiske designere hos leverandørerne og mener, at det er en voksende tendens. Dels er det billigere at ansætte en kinesisk designer, men metoden anvendes også for at få produktionshastigheden op. Det høje tempo og den manglende tid til produktudvikling fordrer kopiering, ligesom internettet har sat ekstra fart over feltet.

Design on Speed
Internettet har ændret modeshowet fra en branche event til en offentlig foreteelse, hvor hver eneste detalje på hver enkelt style er klar til undersøgelse den samme dag, som showet er afholdt. Dette, i kombination med et stigende antal cruise, resort og express kollektioner, har sat ekstra fart over feltet , og designerne er under et enormt pres for at komme op med nye ideer året rundt. Det er klart, at fristelsen til at kopiere er stor.

Didier Grumbach, President of the Chambre Syndicale de la Couture Parisienne, organisationen som  administrerer Fransk mode, har længe taget afstand fra enhver form for kopiering i branchen og har foreslået en radikal ændring af hele systemet, der skulle forhindre, at de halvårlige kollektionsfremvisninger bliver et ta’-selv-bord for de hurtige high street butikker. Han foreslog så langt tilbage som i 2004, at designerne skulle gå tilbage til kun at fremvise for udvalgte private kunder og indkøbere, i stedet for den internationale presse. “Andet er kollektivt selvmord. Vi er den eneste branche som til hele verden, ganske gratis, broadcaster innovation på nettet.”

Copyright vs Copywrong
Samtidig er de fleste enige om, at processen er irreversibel. Det er ikke realistisk at gå  tilbage til tidligere tiders salonfremvisninger. Desuden har den  mere åbne tilgang til shows og modeverden haft stor PR værdi for både den lille uafhængige designer såvel som de store spillere.

[[addon]]Det danske mærke Soulland har aktivt gået kopieringstendensen i møde. Til deres S/S-10 show viste de en håndlavet hat i Fedora stil med redesignet cap.” Vi var sikre på, at den ville blive kopieret,” forklarer designeren bag mærket, Silas Adler. ”Vi sørgede derfor for, at hatten var i salg hurtigt efter. Det høje tempo betyder at forbrugerne ser kollektionerne straks efter showet, og så må man kunne imødekomme en vis efterspørgsel”.

Adler mener, at hastigheden hvormed mode kopieres er en del af spillet. ”Man skal holde op med at pive. Inspiration og kopiering ligger så tæt op ad hinanden. Hvis Topman vil hugge et snit, fint med mig. Jeg tror ikke på, at nogen i den her branche kan sige sig fri for at have fundet en tanktop i et overskudslager eller lignende og kigget den grundigt efter i sømmene. Kopiering foregår i alle lag. At udnytte inspirationen og løbe med den er jo en del af den her branche”

Mode handler om innovation og forandring.  Modens avantgarde leverer et kalejdoskopisk teater, som poserer, leverer overraskelser, og ikke mindst inspirerer, og hvem ved… uden kopisterne ville modens foranderlige ansigt måske stivne en smule.

Eller hvad?

Husk du kan kommentere på alle artikler på FashionForum.dk.

Opret dig som bruger her / log ind