Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Stort samarbejde om Copenhagen Fashion Week

12,5 millioner kr. skal sikre Copenhagen Fashion Week nyt liv og intensiv branding. Flere af modebranchens store spillere står bag initiativet i et historisk samarbejde.
12,5 millioner kr. skal sikre Copenhagen Fashion Week nyt liv og intensiv branding. Flere af modebranchens store spillere står bag initiativet i et historisk samarbejde.

[[addon]]Med fem millioner kr. i ryggen er der nu mulighed for at bringe nyt liv i Copenhagen Fashion Week. Pengene kommer fra Fonden for Markedsføring af Danmark og skal bruges til nye events og intensiv markedsføring på og af modeugen med det mål at styrke kendskabet til København. Dette er ”centralt for at sikre dansk eksport og for arbejdet med at tiltrække investeringer, arbejdskraft og turister,” som økonomi- og erhvervsminister Brian Mikkelsen forklarede det, da pengene blev uddelt d. 19.03.10

Pengene puster samtidig liv i et hidtil unikt samarbejde mellem Dansk Mode og Tekstil, modemesserne, Copenhagen Fashion Week ApS, der sammen med Wonderful Copenhagen og Københavns City Center skal stå for eksekveringen af de nye initiativer.

“Vi er meget glade for, at Fonden til Markedsføring af Danmark giver modebranchen og modeugen den økonomiske opbakning, som vil give et markant løft til initiativerne. Der er stadig nogle tekniske detaljer omkrig støtten, som skal helt på plads før initiativerne kan rulles ud, men alene dét, at det er lykkedes at samle messerne, DM&T og Copenhagen Fashion Week ApS, omkring et fælles projekt og mål, er en sejr i sig selv, siger Eva Kruse, direktør for Danish Fashion Institute, der står bag Copenhagen Fashion Week ApS.

Ligeledes lægger Kasper Eis, udviklingsdirektør hos DM&T, også vægt på det stærke i det brede samarbejde. “Både modemesserne og Fonden til Markedsføring af Danmark vil, at samarbejdet skal øge synligheden i udlandet for at tiltrække yderligere tilrejsende blandt de internationale modeindkøbere. Det kommer uden tvivl til at skabe mere business på messerne, hvad vi som brancheorganisation er meget interesseret i,” siger han til DM&Ts nyhedswebsite textile.dk.

Ud over Fondens 5 mio. kr. vil messerne, DM&T og Copenhagen Fashion Week ApS bidrage med andre 7,5 mio. kr. Pengene skal først og fremmest sikre massivt øget markedsføring i Skandinavien, Tyskland, Storbritannien og Benelux-landene over de næste to modeuger i København i august 2010 og februar 2011.
 
Blandt de nye initiativer er blandt andet et stort show på en udendørs catwalk på 1,3 km der vil strække sig fra Rådhuspladsen til Kongens Nytorv allerede under den kommende modeuge i august.

”Vi er super glade for, at vi i samarbejde kan præsentere danske og udenlandske modeelskere for verdens længste catwalk, siger Eva Kruse.