Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Fremtidens tekstiler: Kan Gadget Geek kombineres med Fashion Chic?

Intelligente tekstiler kan analysere blodtryk, afgive veltilpassede doser medicin og endda kommunikere interaktivt. Men har det nogen relevans i modeverdenen?
Intelligente tekstiler kan analysere blodtryk, afgive veltilpassede doser medicin og endda kommunikere interaktivt. Men har det nogen relevans i modeverdenen?

Anti-microbial, anti-oudor, anti-static, colour-changing, non-tear, emotional communication. En bred vifte af nye begreber og betegnelser vidner om, at der foregår en rivende udvikling på området for fremtidens tekstiler. Intelligente tekstiler kan analysere blodtryk, afgive veltilpassede doser medicin og endda kommunikere interaktivt. Men har det nogen relevans i modeverdenen? Trendekspert Lene Hald skraber her i overfladen på et område med umiddelbart uforløst potentiale.

[[addon]]

Ingeniører er fra Mars, modedesignere er fra Venus
Mens udviklingen af nye teknologier kan tage flere år, så skifter modetendenser minimum hver fjerde måned. Det kræver mod at udfordre og forene disse processer og derfor har integrationen af elektronik i moden traditionelt set været begrænset til at indkoorporere en ekstra iPod lomme i jakken eller andre mindre operationer, hvor et krævende samarbejde imellem modedesigner og ingeniør ikke har været nødvendigt. 

Der er nemlig ikke nogen umiddelbar integration og kommunikation imellem de to kreative områder, hvilket gør det nærliggende at stille spørgsmålstegn ved, om det overhovedet er muligt at bygge bro imellem forskning i intelligente tekstiler, teknologiske tilgange til produktudvikling og kommercielt gangbare produkter med modeæstetiske kvaliteter?

[[addon]]

The Climate Dress
Et fremsynet eksempel er ’The Climate Dress’, en kjole der er udviklet af designgruppen DIFFUS i samarbejde med Alexandra Instituttet, modedesigner Tine M. Jensen samt en række designstuderende fra Danmarks Designskole. Projektet blev kickstartet på workshoppen ’When Fashion Meets Tecnology’. ’The Climate’ Dress tilkendegiver forandringer i CO2-værdien i de nærliggende omgivelser via indbyggede LED lys, der skifter fra langsom regelmæssig pulsering, til korte og hektiske glimt afhængig af det målte CO2-tal. Kjolens kommercielle værdi er til at overse, og skal mere forstås som et statement, der igennem æstetisk repræsentation af miljømæssig data er et kunstnerisk indspark i miljødebatten, forklarer Hanne-Louise Johannesen fra DIFFUS. Det æstetiske aspekt har vægtet højt, og designgruppen har fra starten været bevidst om, at kjolens udtryk skulle forholde sig til den klassiske skrædder -og broderitradition og ikke fremstå som en sci fi-Cyborg. Under alle omstændigheder viser projektet, at tekstiler har potentiale til at ændre sig fra at være passive til noget som aktivt kan måle og tilkendegive information i bløde tekstile kredsløb.

Tekstiler der interagerer 
Lignende tekstiler og beklædningsdele med interaktive egenskaber er allerede på markedet: Overtøj, der når man fryser, isolerer og tilsvarende åbner op for luftgennemstrømning, når man sveder. Tekstiler, der er i stand til at opfange kroppens fysiologiske ændringer, bruges til at holde øje med tilstanden hos hjertepatienter, som venter på operation. Andre tekstiler kan efter behov frigive medicin, hvilket kan være en fordel i medicineringen af f.eks. demente. Man har længe behandlet tekstiler med forskellige kemiske processer for at forbedre deres egenskaber ved f.eks. at gøre dem vind- og vandtætte samt smudsafvisende. Outdoor- og sportstøjs kollektionerne er rige på svedtransporterende og temperaturskiftende tekstiler. Alt sammen meget praktisk, brugbart og essentielt i sundhedssektoren og i sportsverdenen. Men det er stadig lidt uklart, hvordan det omsættes til gangbare produkter i den kodede og livstilsbevidste modeverden?

[[addon]]

All this and brains too…
Den amerikanske designer Angel Chang har formået at fusionere de to felter, og står bag en række kritikerroste kollektioner med fokus på intelligente tekstiler og indbygget elektronik. Hun understreger, at bevidst markedsføring og en forståelse for de to branchers forskelligheder er essentiel, hvis man skal begå sig indenfor feltet. “Først og fremmest må man gøre sig klart, at modeverdenen er drevet af looks og trends, mens elektronik-verdenen er drevet af funktionalitet. Elektroniske produkter kan appellere til en række segmenter i et bredt marked, men dette kan ikke overføres direkte til beklædning. Modeindustrien målretter deres produkter mere fokuseret vel vidende, at det ikke er den samme kvinde, der køber et sex -og celeb-inspireret Roberto Cavalli outfit, som f.eks. køber et intellektuelt og androgynt look fra Martin Margiela. Alligevel ejer begge kvinder sandsynligvis en iPod. Når elektronik bliver integreret i beklædning og gør sin entré i modeverdenen, skal der designes og markedsføres på en måde, der har forbrugerens livsstil for øje og målrettes et bestemt markedssegment.”

Marked med stort potentiale
Flere markedsanalyser påpeger, at Danmark i fremtiden skal leve af innovation, og at det i høj grad er samspillet mellem forskellige fagligheder – på tværs af fagdiscipliner – der kan styrke dette. 

For at ruste sig til fremtidens marked, hvor beklædning skal indeholde reel innovation  og kunne føle, handle, måle, kommunikere og underholde, må målet derfor være, at fusionere området for intelligente tekstiler med modeverdenens sans for æstetik. 

De, som formår at bringe forskning på markedet og integrere dette i moderigtige produkter, der er vedkommende i forbrugerens dagligdag, står overfor et interessant marked med stort potentiale.

Links

www.intelligentetekstiler.dk

www.infinit.dk


www.textilesintelligence.com

www.fashioningtech.com

www.angelchang.com

www.diffus.dk

www.talk2myshirt.com

www.techtextil.messefrankfurt.com

www.technical-textiles.net
 

Billeder: fashioningtech.com

——————————————————————————–
 

Overordnet sondres der mellem to områder:

Behandlede tekstiler og tekstiler & elektronik
 

Eksempler på behandlede tekstiler er:

Smuds-og pletafvisende

Anti-bakteriel, anti-mikrobiel

Vandafvisende, vindtæt via membraner og coatings

Brand –og flammehæmmende, kemikalie –og giftafvisende

Antistatisk

UV_behandling

Mikroinkapsulering

Phase Change Materials

Phase Memory Materials

Mange af de ovenstånde funktionaliteter kan nu påføres eller integreres i fibre via nanoteknologi
 

Eksempler på tekstiler & elektronik er:

Indbygget kommunikations-og mobilteknologi (chips, RFID, bluetooth og wireless comunication)

Indbyggede sensorer, der måler kroppen og omgivelserne

Indbyggede processorer, der giver lys, lyd, varme og andre effekter

Ledende tekstiler

Kilde: www.intelligentetekstiler.dk

—————————————————————————–

Eksempler på Intelligent Wearables:

Phillips

”Skin dresses” fra PHILIPS er et eksempel på interaktion imellem menneske og beklædning. Biosensorer måler her fugtighedsniveau i huden samt hjerteslag som indikatorer på bærerens sindstilstand, og den ”følelses sensitive” beklædning skifter derefter farve og form i takt med de registrerede følelsesmæssige forandringer i kroppen. Et projekt der åbner nye muligheder for følelseskommunikation via beklædning.

www.design.philips.com

Hussein Chalayan
Hussein Chalayan er kendt for at integrere innovative løsninger i sine kollektioner. I sin Fall-07 kollektion fusionerede han modedesign med fremsynet LED teknologi og sendte modeller på podiet iført kjoler, der lyste op og afspillede film i farverige pixelerede mønstre. 

www.husseinchalayan.com

Emma Cott
Tidens trang til selviscenesættelse og jeg-fortællinger er grundlaget for konceptet bag det tyske tøjfirma Emma Cott. Her kobles muligheden for at eksponere sig selv med interaktivitet og social teknologi i én enkelt beklædningsdel. Via en såkaldt QR-kode “tagged” på beklædningsstyles gøres det muligt for forbipasserende at "scanne" folks webprofil med mobiltelefonen. 

Helt enkelt peger man med mobilens kamera på f.eks. T-shirtens kode (som T-shirt ejeren har fået påført online). Scanneren afkoder gemte beskeder (som f.eks status på ejerens igangværende auktion på ebay), og man logges derefter ind på T-shirt ejerens netprofil (Facebook, Xing, MySpace, Bebo, Twitter, Friendster, Delicious osv.) Det lyder som et skræddersyet hit til den bloggende, legende, kreative, multitaskende og netværkende informations-generation, men er det blot en dille, en sjov idé, eller er det virkelig et fænomen, der vil fænge? Vi spurgte Abelone Glahn, der er ekspert i onlinenetværk og virtual communities. 

"Tanken om at lægge “tags” i beklædning ligger godt i tråd med tidens selv-eksponerings-trend. Mange, især yngre forbrugere, bruger megen tid på at skabe en historie om sig selv, og tilhører man den gruppe, så er tøjet en stor del af den historie. At bære en digital kode som en slags invitation til fremmede er oplagt. Ser man en person iklædt et spændende outfit, kan man på den måde finde ud af, om vedkommende er skuespiller eller skolelærer. Man kan tjekke personers parforholdssatus, hvis man skulle være interesseret i det, og i det hele taget finde ud af, om personens umidelbart visuelle fremtoning stemmer overens med hans eller hendes virtuelle profil".

www.emmacott.com

Cute Circuit
Gennem Hug Shirt’en kan man sende fysiske kram tværs over jorden. Ved hjælp af biometriske sensorer i trøjen måles kropstemperatur, hårdhed og hvor der klemmes, når brugeren giver sig selv et knus. Knuset kan sendes til en anden bruger iført en Hug Shirt, i hvilken processorer gengiver det afsendte knus.

www.cutecircuit.com