Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Fortsat recession på det europæiske marked?

Skønt de danske modemesser meldte optimistisk tilbage efter Copenhagen Fashion Week, er det europæiske markeds fremtid fortsat usikker, skriver WWD.com
Skønt de danske modemesser meldte optimistisk tilbage efter Copenhagen Fashion Week, er det europæiske markeds fremtid fortsat usikker, skriver WWD.com

[[addon]]Skønt de danske modemesser meldte optimistisk tilbage efter Copenhagen Fashion Week, er det europæiske markeds fremtid usikker, skriver WWD.com

I bedste fald kan vi se frem til et ustabilt opsving, i værste fald en dobbeltsidet recession, reporterer de.

Særligt luksus-firmaer går forsigtigt frem, skønt mange reporterede om fremgang i fjerde kvartal af 2009.

”Det går bedre, men der er stadig en aura af trauma omkring os. Jeg ser ingen form for eufori, og situationen er stadig skrøbelig,” udtaler Ralph Toledano, præsident og CEO hos Chloé til WWD.com ”Mit bud er, at 2010 vil byde på både op- og nedture”.

Seneste statistikker understøtter billedet af en forsigtigt forbedring på det europæiske marked. Bruttonationalproduktet i de 16 euro-lande steg med blot 0.1 procent i fjerde kvartal af 2009 sammenlignet med forrige kvartal. Samlet set faldt det med 4 procent i euro-landene og med 4.1 procent i de 27 EU-lande.

Det franske analyse bureau Insee forudser en tofaset forbedring i første halvdel af 2010 med Tyskland og Frankrig i front fulgt af lande som Storbritannien, Italien og Spanien, der stadig kæmper med lave nationale forespørgsler.

I England steg det totale retail salg med 1.2 procent i januar i forhold til samme periode sidste år, refererer WWD fra en meningsmåling lavet af British Retail Consortium, (BRC), og KPMG. ”Det er den laveste stigning i et januar salg i de 15 år, vi har lavet disse meningsmålinger. Forbrugerne er forsigtige set i lyset af den økonomiske og politiske usikkerhed,” siger generaldirektør i BRC, Stephen Robertson.

Artiklen melder desuden, at Frankrig, der har euro-landenes næststørste økonomi, brugte 4 procent færre penge på tøj i 2009. Det var, i følge Guy-Noël Chatelin fra OC&C Strategy, for tidligt at tale om bedring i Europas økonomiske situation. ”Jeg ved ikke, om vi glider tilbage i recession, men bruttonationalproduktet bliver enten svagt, meget svagt eller lettere negativt. Vi er stadig i en periode med relativ udstabilitet, konkluderer han til WWD.com

Læs hele artiklen på WWD.com