Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Messe vs. showroom?

Flere og flere af de større brands vælger messerne fra og laver eget showroom under modeugen. Vi har talt med Henrik Fjordbak og Jan Busch Carlsen om tendensen.
Flere og flere af de større brands vælger messerne fra og laver eget showroom under modeugen. Vi har talt med Henrik Fjordbak og Jan Busch Carlsen om tendensen.

[[addon]]Munthe Plus Simonsen er et af de brands, der i år valgte at udstille i showroom frem for at tage på messe. Og årsagen er klar: ”Vigende besøgstal på messerne har gjort det mindre attraktivt at være der. Desuden har vi allerede en stærk position i Skandinavien, så vi kender vores skandinaviske kunder godt i forvejen. Grunden til at vi tager på messe er for at møde nye kunder. Men da antallet af udenlandske indkøbere er faldet, får vi færre ordrer ind fra kunder, vi ikke allerede er i dialog med. Det mindsker messernes betydning ” siger Henrik Fjordbak, adm. direktør, Munthe Plus Simonsen.
 
Svært for indkøbere
Jan Busch Carlsen, grundlægger af CPH Vision og Terminal 2, synes det er en problematisk tendens. ”Der er ingen tvivl om, at det udvander koncepterne rundt omkring og gør det sværere for indkøberne. Det er på sigt en uholdbar og omkostningsfuld situation for indkøberne, hvis de skal nå alle messerne og samtidig køre rundt til showrooms.” Den pointe er Henrik Fjordbak for så vidt enig i: ”Det er klart, at det bliver mere kompliceret, når flere mærker vælger
showrooms, men der skal også være en eller anden value for money. Og det er der mange, der ikke føler, de får, som det er nu,” siger han og tilføjer, ”det er messernes ansvar at skaffe nye kunder til, som vi ikke allerede har dialog med. Der er masser af interessant international presse, men vi mangler stadig at flere butiksejerne rundt omkring i verden tager et fly til København under modeugen.”
 
Vi skal samle kræfterne
Jan Busch Carlsen giver Henrik Fjordbak ret, men pointerer samtidig, at det ikke nytter noget at blive væk. ”Ud fra et egoistisk synspunkt, har Henrik ret, men sådan må man ikke se på det. Hvis ikke der er opbakning fra virksomhederne, så har messerne ikke deres berettigelse. Det er vigtigt at styrke København som modeby i Norden. Ellers ender vi med, at der sker det samme som der skete for den danske møbelmesse, hvor firmaerne flyttede i showrooms og Stockholm pludselig havde en stor møbelmesse i stedet for København. Det vil betyde, at pressen på længere sigt vil synes, det er uinteressant at komme her, og jo mindre omtale, jo færre besøgende.” Til det svarer Henrik Fjordbak, ”Ja, det ville være rigtig uheldigt for København som modeby, men vi må ikke glemme, at Jan Carlsen har store egen-økonomiske interesser på spil, der ikke nødvendigvis er de samme, som hvad der er bedst for København som modeby. Et af hovedproblemerne i forhold til at styrke København som modeby er, at vi skal have reduceret antallet af udstillingssteder og vi skal have messerne til at samarbejde. Det ville gøre det nemmere at være indkøber i København.”

Hvad mener du? Er showrooms vejen frem, eller skal messerne bakkes op?

Opret din profil og deltag i debatten. https://fashionforum.dk/