Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Anmeldelse: Henrik Vibskov

Henrik Vibskov spillede lystigt op med The Slippery Spiral Situation, hvor han var på banen med band.

[[addon]]Henrik Vibskov spillede lystigt op med The Slippery Spiral Situation, hvor han var på banen med band. Fra hver sin scenekasse, iklædt wacko briller med spejlindsatser, badehætter med træklemmekalotter og kjortler, lignede bandet sekteriske forsvarere af verdensordenen. Fra loftet hang spiralformede træinstallationer med solfangere og små vindmøller. Hvis scenografien og heartbeat-musikken var en kommentar til den accelererede globale opvarmning, var kollektionen en afdæmpet Vibskov, der var på besøg i det skotske højland. Damesiden stod ikke længere i skyggen af menswear. Der var sorte, asymmetriske plisserede kjoler, enten alene eller draperet og bundet sammen med blomsterprint, og en skotskternet voluminøs frakkekjole med plissering og som var fokuseret i taljen med kernelæderbælte. Kjoler der var fastgjort med strømpebånd foran på strømperne, og en lang kjole hvor skørtet var ”hejst op” og båret på skuldrene, ledte tankerne hen på Vivienne Westwood. Og det var en fornøjelse –  og med langt mere krop, talje og bid i end tidligere. Mændene havde kilte og dekonstruerede brogues/vandresko på. Bedst fungerede kabelstrik med sjalskraver og korte ærmer og kapperne i børstet uld med lynlåse i siden. Men bukser sat sammen af forskellige farver og mønstre og dyreprintgamacher var mere klovnede end klædelige. Vibs leverer altid på showoplevelsen, og det har nogle gange været på bekostning af tøjet. Men det var det ikke denne gang – tøjet var gennemarbejdet og godt konstrueret. Highland fashion à la Vibskov var en god oplevelse og viste, at han ikke behøver at være skør og distanceret for at være appellerende. Og bæltetaskerne i kernelæder og lærredstasker med læderdetaljer bliver uden tvivl populære.

Se billeder fra showet her

Se alle shows fra Copenhagen Fashion Week på video her