Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Bæredygtighed, Indland

Årets største udsalgsdag deler fortsat vandene

Hvor nogle ser Black Friday som forbrugsmareridt, ser andre det som socialt bæredygtigt. Vi har set på en række af modebranchens Black Friday-strategier – både for og imod.
Hvor nogle ser Black Friday som forbrugsmareridt, ser andre det som socialt bæredygtigt. Vi har set på en række af modebranchens Black Friday-strategier – både for og imod.

Listen over danske modebrands- og forhandlere, der ser frem til den 23. november, hvor dette års Black Friday løber af stablen, er lang. Men listen over dem, der tager afstand til det populære udsalgskoncept, er ligeså. Siden det amerikanske initiativ for alvor brød igennem herhjemme har Black Friday delt vandene. På den ene bred står dem, der ser det som en økonomisk mulighed og som en effektiv salgstaktik, og på den anden side står dem, der synes det modstrider branchens grønne omstilling. Og midt derimellem dem finder man så de virksomheder, der ideologisk set ikke støtter det, men som er hoppet med på udsalgsbølgen af det, man groft sagt kan kalde et branche-gruppepres. Eller er det overhovedet så sort og hvidt?

Se bare på danske Son of a Tailor, der har succes med deres bæredygtigt producerede og skræddersyede T-shirts. Modsat mange andre virksomheder, der promoverer sig på bæredygtige tiltag, støtter Son of a Tailor Black Friday. Ja mere end det. De vil, med egne ord, sætte kampen ind mod anti-Black Friday bølgen, som de mener er uberettiget. Ifølge dem, er konceptet nemlig et bevis på, at noget godt kan være både kommercielt og socialt bæredygtigt på samme tid.

“Black Friday er en mulighed for at skabe opmærksomhed omkring sit brand – akkurat som alle andre typer markedsføring og sæsonudsalg er. Derfor giver det ingen mening at stemple Black Friday som mere ubæredygtig end andre typer udsalg,” lyder det i en pressemeddelelse fra medstifter Jess Fleischer, der retter beskyldninger om dobbeltmoral mod de virksomheder, der har valgt at tage afstand til konceptet ud fra en bæredygtig overbevisning.

“Vi synes, at brandsene er dobbeltmoralske, når vi så ser eksempler på, at de tre uger forinden fylder en håndboldhal med kasser af tøj nedsat med op til 70 procent. Er det virkelig en god kundeoplevelse, som er mindre kommerciel og modbydelig?”

Black Friday – hvem skal det gavne?

Son of a Tailor sætter aldrig deres tøj på udsalg – lige bortset fra på Black Friday og på mandagsudgaven Cyber Monday. Her har de valgt at tilbyde kunderne 20 procent på forskellige produktkategorier. Det gør de blandt andet fordi de mener, at konceptet har nogle sociale fordele. Hvor november normalt er en sløv måned i modedetailhandlen, kan Black Friday være med til holde gang i produktionshjulet til fordel for alle dem involveret i virksomheden.

“Black Friday er faktisk en mulighed for at levere en god kundeoplevelse og leve op til vores sociale ansvar over for de mennesker, der er involveret i vores produktion, som også skal have arbejde i lavsæsonen,” siger Jess Fleischer videre.

Men hvor Son of a Tailor ser fordele i Black Friday, gør mange andre – og ditto bæredygtige – brands lige det modsatte. Det gælder for eksempel Organic Basics, Aiayu og Twelve Pieces, hvoraf sidstnævnte vil sætte samtlige varer op med 12 procent på dagen. Men også flere af de brands, der ikke nødvendigvis er kendte for deres bæredygtige principper, har valgt at tage den grønne vej på den sorte fredag. Heriblandt det danske lædermærke Royal RepubliQ. De vil benytte dagen til at statuere et eksempel i samarbejde med den hollandske organisation The Plastic Soup Foundation. Det betyder, at 25 procent af deres omsætning den 23. november doneres til deres arbejde for at mindske plastik i verdenshavene.

“Selvom vi leverer produkter med fokus på kvalitet og lang levetid, er vi klar over, at vi som brand efterlader et CO2-aftryk. Vi har derfor besluttet at indgå et samarbejde med The Plastic Soup Foundation for at gøre opmærksom på det aftryk, vi alle efterlader som forbrugere. Som en moderne virksomhed ser vi selvfølgelig på, hvad vi kan forandre igennem hele værdikæden, således vi kan tage flere oplyste og miljøbevidste beslutninger,” siger CCO Morten Kristiansen i en pressemeddelelse.

Hos Organic Basics går man så langt som at kalde Black Friday “en beskidt dag.”

“Det (Black Friday, red.) er desværre drevet af fast fashion-virksomheder, der bare prøver at slippe af med deres uønskede lagre lige inden jul. Vi har ikke tænkt os at ekskludere os selv fra denne beskidte dag, men vi vil se det som en mulighed for at opfordre folk til at træffe et mere bæredygtigt valg,” skriver virksomheden på deres webshop i dag.

De har, ligesom Royal RepubliQ, indgået samarbejde med en ekstern organisation, i dette tilfælde The Green Kayak, der arbejder for at øge indsamlingen af skrald i danske have og vandløb. For hver ordre Organic Basics modtager på Black friday vil de støtte organisationen – en støtte, der ifølge dem selv, svarer til at kunne indsamle 30 kilo skrald.

LÆS OGSÅ:

Black Friday er et hit online: butikker forventer at slå ny rekord