Podcasts
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Ny undersøgelse: Kan secondhand-bølgen styrke hele luksusmodemarkedet?

Boston Consulting Group og Vestaire Collectives nye rapport peger på, at det voksende marked for brugte luksusvarer ikke er en trussel for modehuse, men derimod både kan skaffe dem nye kunder og øge deres omsætning.
Boston Consulting Group og Vestaire Collectives nye rapport peger på, at det voksende marked for brugte luksusvarer ikke er en trussel for modehuse, men derimod både kan skaffe dem nye kunder og øge deres omsætning.

Markedet for brugt luksusmode vokser og vokser – en udvikling, der både skyldes forbrugernes øgede ansvarsbevidsthed samt det stigende udbud fra succesfulde secondhand-platforme og butikker. Men det er også en udvikling, der har skærpet konkurrencen for de store modehuse som Chanel, Céline, Balenciaga og Gucci, hvis sko, tasker og tøj i stigende grad skifter hænder internt fra forbruger til forbruger – og dermed i mindre grad fra brand til forbruger. Eller hvad?

Netop dét spørgsmål er omdrejningspunktet for en ny undersøgelse ved navn ‘Why Luxury Brands Should Celebrate the Pre-Owned Boom’ lavet af Boston Consulting Group i samarbejde med secondhand-succesen Vestaire Collective. En undersøgelse, der er baseret på analyser af mere end 1000 af den franske platforms kundeprofiler i 2018 samt svar fra 12.000 deltagere i en spørgeundersøgelse foretaget af Boston Consulting Group i 2019. Og heri foreslås det, at modehuse faktisk kan drage fordel af tidens hurtigt voksende secondhand-marked.

For ifølge Boston Consulting Group og Vestaire Collective – der selvfølgelig også har en personlig interesse I at fremme dén teori – er secondhand faktisk med til at fremme salget af nye luksusvarer også, da det åbner for, at flere typer forbrugere, også dem der normalt ikke ville prioritere eller have råd til for eksempel en Chanel-taske, pludselig har mulighed for at tappe ind – og siden forblive i – det marked.

Rekruttering af fremtidige kunder for luksusbrands

I undersøgelsen svarede 71 procent af de adspurgte nemlig, at de køber brugte varer fra mærker, de ellers ikke ville have råd til at købe fra ny. Dertil svarede 62 procent, at den første vare, de købte fra et luksusbrand, var brugt, men at de efterfølgende vil vælge samme mærke igen – og her ville 57 procent enten med sikkerhed købe eller overveje at købe det fra ny til fuld pris.

Ifølge Boston Consulting Group og Vestaire Collective, peger det altså på, at secondhand-markedet i visse tilfælde kan være med til at rekruttere nye og ellers mere uopnåelige kunder til luksusbrands. Herunder også ved at give brandsene mulighed for at interagere med eksempelvis helt unge forbrugere, som måske kun igennem genbrug kan få deres produkter i hænderne, men som vil forblive loyale mod brandet, når de senere i livet har større økonomisk råderum. 

Kan øge salget til allerede eksisterende kunder

Udover at agere vejviser til nye kunder kan det voksende antal secondhand-forhandlere – der udover Vestaire Collective også tæller flere skandinaviske pendanter som The Vintage Bar og The Brown Paper Bag – også være med til at øge luksusbrandsenes salg til eksisterende kunder, mener Boston Consulting Group.

“Købere og sælgere på secondhand-markedet er ikke de samme. Køberne har ofte ikke råd til at forbruge nye produkter, så secondhand bliver deres vej ind i luksusverdenen. Sælgerne køber derimod ofte nye luksusvarer. De sælger for at kunne reinvestere i nye produkter til fuld pris,” siger Olivier Abtan, Managing Director og Partner i Boston Consulting Group, i en pressemeddelelse, hvilket understøttes af tal fra Vestaire Collective, som viser, at 70 procent af det samlede salg på deres platform genereres af sælgere, der sjældent selv køber brugt.

Sælgere, der ifølge undersøgelsen derimod øger deres forbrug, når de har mulighed for at videresælge og tjene penge på deres tidligere investeringer. 32 procent af de adspurgte svarerede nemlig, at deres formål med at sælge videre er at få råd til at købe nyt. Ligesom at 44 procent svarede, at de køber flere nye, dyre luksusvarer nu, end de ville have gjort, hvis der ikke var et marked for secondhand.

Læs hele rapporten her.

LÆS OGSÅ:

Ny rapport om secondhand-mode: Franskmænd sælger oftest, italienere mest, men tyskere går højest op i bæredygtighed