Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Indland, Modeuge, MODEUGE SS19

Politisk modeshow løb med opmærksomheden online

Det var MUF10s politiske kommentar, der skabte mest røre i de online medier under modeugen, men også Designers Nest, Cecilie Bahnsen og Blanche fik god opmærksomhed, viser nye tal fra Launchmetrics.
Det var MUF10s politiske kommentar, der skabte mest røre i de online medier under modeugen, men også Designers Nest, Cecilie Bahnsen og Blanche fik god opmærksomhed, viser nye tal fra Launchmetrics.

Det var MUF10, der med sit stærkt politiske show onsdag den 10. august 2018 var det brand, som nåede ud til flest på de online medier i forbindelse med modeugen.

Det viser tal som dataplatformen Launchmetrics har udtaget for FashionForum.dk i perioden den 6. august til den 12. august 2018.  Launchmetrics stod tidligere på året bag den omfattende rapport, ’The State of Influencer Marketing’, og arbejder på daglig basis med at analysere data for high end-brands verden over.

Det var især MUF10s grundlægger og kreative direktør, Reza Etamadis, protest mod det netop nedsatte tildækningsforbud, der nåede blandt andre BCC under overskriften, “Denmark burka ban: Designer protests at Copenhagen Fashion Week”. I artiklen citeres han for at sige, “Jeg har en forpligtigelse til at støtte alle kvinders ytrings- og tankefrihed. I Iran, hvor jeg er født, skal kvinder kæmpe for frit at kunne bestemme, hvad de vil have på. I Danmark, hvor jeg er vokset op, plejede kvinder at være frie til selv at bestemme, hvor påklædte eller tildækkede de ønsker at være.”

På en andenplads var det talentkonkurrencen Designers Nest, der løb med den digitale opmærksomhed, og på en delt tredjeplads lå danske Blanche og norske Holzweiler, der denne sæson holdt deres henholdsvis andet og tredje show i København.

Som nummer fire lå Stine Goya, og på en femteplads lå Cecilie Bahnsen. Hun stod også bag topmodellen Caroline Braschs brudekjole, da hun blev viet med chefkok og restauratør Frederik Bille Brahe til årets hidtil mest omtalte modebryllup, som fandt sted lørdag den 13. august. Her var også brudepigerne (herunder Helena Christensen, Nadja Bender, Sofie Bille Brahe, Ana Kras, Barbara Potts, Frederikke Brasch med flere) iklædt Cecilie Bahnsens design. I forhold til designere, der blev nævnt på sociale medier og har oplevet det største engagement i forhold til likes og kommentarer, lå Bahnsen nummer tre.

Af de mest kommenterede og likede posts på Instagram, var H&M i toppen med 73.815 likes til et billede af Pernille Teisbæk efterfulgt af Xenia Adonts billede af sig selv iført By Malene Birger på profilen @xeniaoverdose, der fik 28.686 likes.

’Copenhagen Fashion Week’ i sin fulde titel blev nævnt 1437 gange i artikler online.