Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Marimekkos nye butik i Pilestræde i København.
ET KIG INDENFOR

Et kig indenfor: Marimekkos nye, dynamiske butikskoncept

Få et kig ind i Marimekkos nye butik, hvor et dynamisk og modulært butikskoncept er den simple ramme om brandets ikoniske prints og kollektioner.
Få et kig ind i Marimekkos nye butik, hvor et dynamisk og modulært butikskoncept er den simple ramme om brandets ikoniske prints og kollektioner.

Det finske heritage brand Marimekko, der siden 2020 har haft Rebekka Bay som kreativ direktør, slog fredag dørene officielt op til deres nye butikskoncept i Pilestræde i København. En to-etagers butik, der ikke alene rummer todelt butikslokale, men også et kreativt studie på første-salen. Her kan Rebekka Bay og en del af hendes designteam arbejde fra – i tæt kontakt med både kunder og butik.

Butikkens layout er et led i det 72-årige brands nye butikskoncept, der til nu er rullet ud i New York og Stockholm. Bygget over et simpelt system af trælister og jernrør, der nemt tilpasses og ikke overdøver originale gulve og lofter.

LÆS OGSÅ: MARIMEKKOS MAKEOVER

“Faktisk kom indretningen sig ud af nødvendighed. Da vi skrev under på lokalekontrakten i New York, havde vi seks uger, til butikken skulle åbne. Så vi blev simpelthen nødt til at komme op med et koncept, som var dynamisk eller modulært. Og herfra besluttede vi, at det med at skabe et grid skulle være en del af vores nye butikskoncept. Det kan skabes med træ fra den lokale trælast og sættes ind over alt,” fortæller Rebekka Bay på åbningsdagen. Konceptet betyder også, at man nemt kan flytte hylder og bøjler, tværdele rummene med videre.

“På denne måde kan vi også skabe noget, der nogle gange er meget konceptuelt, andre gange mere kunstnerisk og nogle gange måske “bare” er en kollektionspræsentation,” fortæller hun videre.

Maries kjole

Marimekko blev skabt i 1951 af Armi Ratia og er finsk for ‘Maries kjole’. I dag har brandet flere tusinde prints bag sig – mest kendt er deres Unikko-print med den grafiske valmue, der fylder 60 år næste år og ad flere omgange har fået en revival og ses nu blandt andet også i en overdimensioneret størrelse på en strik og som en udstansning i et taskedesign. En taske, der i øvrigt er lavet af sporbart læder fra svenske køer og lærred printet i Helsinki.

“Når vi introducerer nye kategorier og produkter, får vi samtidig muligheden for at gennemtænke produktionsmetoderne. Se på, hvordan vi kan gøre dem bedre, så de har mindst muligt aftryk,” slutter Rebekka Bay, før hun viser rundt i efterårskollektionen præget af mønstre i klar pink og orange, lys brun og creme og endeligt de mere afdæmpede tone-i-tone-mønstre, der er den kreative direktørs egen entre til en mønstret garderobe.

Marimekkos nye butik i Pilestræde i København.
Den pink og røde sammen går igen i både prints og strik, men man finder også flere tone-i-tone mønstre som for eksempel det grå i grå, som blandt andet kommer på frakker og nederdele.
Marimekkos nye butik i Pilestræde i København.
Da Marimekko betyder ‘Maries kjole’ på finsk, tager brandet altid udgangspunkt i kjolen.
Det ikoniske Unikko-print, der forbliver et af Marimekkos mest kendte mønstre. Næste år kan valmueprintet fejre 60 år og kommer i ikke færre end 30 versioner.
Marimekkos nye butik i Pilestræde i København.
Indgangen til prøverummene, der også kan bruges som lounge-område.
Marimekkos nye butik i Pilestræde i København.
Et kig ind til de træ-og jernmoduler, der kendetegner Marimekkos nye butikskoncept.

https://www.marimekko.com/dk_en/