Kreativt bureau vil “være på forkant med udviklingen” og lancerer ny AI-afdeling
Fern vil som nogle af de første i Danmark anvende kunstig intelligens til at skabe visuelle kampagner for kunder i mode- og livsstilsbranchen.Der er ingen tvivl om, at ChatGPT og AI-teknologi for alvor har gjort sit indtog. Det gælder generelt i samfundet, men det gælder i særdeleshed også i modebranchen. Vi har for nyligt skrevet om virksomheden AIsthetic Apparel, der har ansat ChatGPT som CEO med ønsket om at skabe den mest profitable virksomhed muligt med én daglig, menneskelig arbejdstime. Og Zalando, der i øjeblikket tester ChatGPTs evner som modeassistent i forsøget på at personliggøre den digitale shoppeoplevelse.
Nu skal AI-teknologien anvendes i forbindelse med fotoproduktion og kampagneudvikling. Det sker, fordi det kreative produktionsselskab Fern har skabt en AI-afdeling under navnet Fern.AI, der som nogle af de første i Danmark vil anvende kunstig intelligens til at skabe visuelle kampagner for kunder i mode- og livsstilsbranchen.
“Betyder det så, at alle Ferns kreative fra nu af kun skal skabe billeder – og senere film – bag en computer? Bestemt ikke. Hos Fern vil vi vejlede de brands, organisationer og bureauer, vi arbejder sammen med, i, hvornår det er hensigtsmæssigt at skabe en kampagne i AI, og hvornår der skal laves et photoshoot eller filmproduktion. AI skal ses som en ekstra kreativ platform, hvor Ferns kreative kan skabe visuelle kampagner,” skrives der i en pressemeddelelse fra Fern.
Bureauet blev stiftet i 2020 af Jeppe Kolstrup og Kia Hartelius med målet om at være blandt de første til at tilbyde CO2-reducerede og -kompenserede kreative kampagner. Et mål, der de sidste tre år har sikret dem kunder som Ganni, Stine Goya og Zalando.
En kampagne på Nordpolen uden klimaomkostninger
Ifølge Jeppe Kolstrup, bunder det nye tiltag i et ønske om – igen – at være på forkant med udviklingen. Han kalder strategien for bureauets nye AI-afdeling for ’unreal real’. Det vil sige, at Fern sigter mod fotorealistiske resultater, selvom der er tale om computergeneret billedmateriale – for eksempel åbner teknologien op for nye muligheder for omgivelser til kreative kampagner, som ligger udover, hvad der er fysisk muligt. Og på den måde tapper den nye afdeling også ind i bureauets oprindelige klima- og miljøagenda:
“Vi laver ofte produktioner i udlandet. Og vil også gøre det fremadrettet. Men med AI har vi muligheden for at skabe en kampagne, der for eksempel forgår i Sahara, på Nordpolen eller på Mars, for den sags skyld, uden at vi behøver at bruge en masse klima- og miljøbelastende ressourcer på tage dertil. Og med AI behøver vi ikke engang at lade os begrænse til virkelighedens locations. En swimwear-kampagne i Atlantis er pludselig også inden for rækkevidde,” fortæller Jeppe Kolstrup til Fashion Forum.
Men tiltaget giver også anledning til etiske spørgsmål. Ifølge Fern selv, er det planen at følge en række retningslinjer, herunder tydeligt at markere, at et billede er skabt med AI samt at indhente samtykke, hvis virkelige personer genskabes.
“Mulighederne med AI synes grænseløse, hvilket gør det enormt spændende og kreativt at arbejde med. Vi vil dog altid gøre det med omtanke og med en videreudvikling af vores etiske retningslinjer for øje,” lyder det videre fra Fern, der har ansat grafisk designer Dimitar Bochukov som Head of AI. Han har den seneste måned uddannet bureauets ansatte i at arbejde med teknologien med fokus på hver deres kreative område.
Fern vil i første omgang fokusere på produktionen af billeder, men når den teknologiske udvikling tillader det, vil bureauet ligeledes anvende AI i filmproduktion.