Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
online shopping
TECH

Kan en AI-assistent bringe Zalando endnu tættere på sine kunder?

Branchen tapper yderligere ind i AI-bølgen, når den tyske onlinegigant dette forår vil teste en ChatGPT-styret modeassistent for at personliggøre den digitale shoppeoplevelse.
Branchen tapper yderligere ind i AI-bølgen, når den tyske onlinegigant dette forår vil teste en ChatGPT-styret modeassistent for at personliggøre den digitale shoppeoplevelse.

Den ChatGPT-styrede modeassistent, som Zalando er på trapperne med, og som platformen i løbet af foråret tester på en udvalgt forbrugergruppe, måtte jo komme. For der er ingen tvivl om, at kunstig intelligens i disse måneder skyller ind over os som en irrevisibel bølge:

Den AI-skabte Drake/The Weeknd-sang ’Heart On My Sleave’ kører i virale omdrejninger, mens en ligeledes kunstig Sidney Lee fortæller om reality-stjernens liv i TV2-podcasten ‘Sidney – min historie’. Og i sidste uge skrev vi om tøjbrandet AIsthetic Apparel, der har indsat ChatGPT som CEO. For bare at tage tre eksempler ud af mange.

Og man kan da også på mange måder sige, at Zalandos modeassistent er en naturlig udvikling af modeplatformen, der allerede nu tilpasser sig til forbrugernes størrelser, yndlingsbrands og shoppemønstre – og præsenterer en for tøj og ting i stil med det, man i forvejen har vist smag for.

Med modeassistenten er ønsket at personliggøre shoppeoplevelsen yderligere; man kan eksempelvis spørge om forslag til passende tøj til et sommerbryllup i Madrid med efterfølgende fest på stranden. Og som det også gælder i alle andre butikker, fysiske eller datadrevne, ja, så lærer assistenten dig bedre at kende jo mere, du taler med den, jo mere du køber – og vil løbende forbedre sine anbefalinger.

Det er foreløbigt blot en betaversion, der bliver testet dette forår, men hos Zalando er man ikke i tvivl om potentialet:

“Dette er kun begyndelsen: Vi er forpligtet til at forstå vores kunders behov og præferencer, og vi er ivrige efter at udforske det potentiale, som ChatGPT kan bidrage med til kundernes shoppingoplevelse. Vi er fokuserede på at lære, hvordan vores kunder ønsker at interagere med vores modeassistent, for at give dem den bedst mulige oplevelse, mens vi forsætter med at teste og introducere nye løsninger,” lyder det i en pressemeddelelse fra Tian Su, VP Personalization and Recommendation.

Den nye modeassistent bliver i første omgang testet i Tyskland, Irland, Storbritannien og Østrig og understøtter både engelsk og tysk.