Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Nu samles bloggere og influencere

Nu samles bloggere og influencere til første branchedag – og du kan komme med

Både Forbrugerombudsmanden og Rasmus Brohave er med, når Forbundet for Influenter og Bloggere i Dansk Journalistforbund holder deres første branchedag i Danmark nogensinde.
Både Forbrugerombudsmanden og Rasmus Brohave er med, når Forbundet for Influenter og Bloggere i Dansk Journalistforbund holder deres første branchedag i Danmark nogensinde.

Tirsdag den 22. marts bliver dagen, hvor Dansk Journalistforbund for første gang nogensinde samler landets bloggere og influencere, også dem, der ikke er medlemmer af Dansk Journalistforbund. Ambitionen er at samle 150 influencere, lyder det i en pressemeddelelse.

Youtuber Rasmus Brohave er vært, og der vil dagen igennem være oplæg og paneldebatter. Foruden indspark fra Forbrugerombudsmanden og strategikonsulent Jacob Mouritzen, der vil fortælle om, hvordan man prissætter sit arbejde, vil blandt andre Meta give et oplæg om Instagrams algoritme. Der vil også være oplæg om influenceres historie, hvordan man bedst håndterer en shitstorm, og om reglerne for regnskaber og skjult reklame. Og der er god grund til at deltage, hvis man lever af at influere andre. Det mener Lisbeth Kiel, formand for Forbundet for Influenter og Bloggere i Dansk Journalistforbund.

“Det er vigtigt for os, at man vil gå derfra med nye redskaber i sin værktøjskasse og en masse ny viden, man kan bruge i sit arbejde som blogger eller influent. Og så er det en mulighed for at netværke med sine kolleger, uden at det centrerer sig om en kommerciel interesse. Den her dag er non-profit og kun for influenternes skyld,” siger hun til Fashion Forum.

LÆS OGSÅ: ‘Anders Holch Povlsen bag trecifret milliondonation til Ukraine’

Hun mener, at der er kommet et stigende behov for at samles i branchen.

“Det er for mange i dag et fuldtidsjob at være blogger eller influent, så vi er væk fra den tid, hvor det var noget, nogle få havde som hobby. Feltet bliver mere og mere professionaliseret, og det betyder, at der for den enkelte vil være et stigende behov for at dygtiggøre sig inden for området,” fortæller hun.

Ifølge regeringens oplæg til en ny medieaftale, der blev præsenteret af kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen den 3. februar, skal det undersøges, hvordan bloggere og influencere kan stilles til ansvar for det indhold, de publicerer, og om der er behov for at pålægge dem et redaktørlignende ansvar.

Du kan læse mere om dagen her.

Sådan overholder du sanktionerne mod Rusland