Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Nyt beauty område på CIFF
MODEUGE

Magasins indkøber på CIFF: “Jeg går efter alt, der skriger Paris Hilton på skiferie"

Hvad er de største tendenser i modebilledet? Vi har været på modemessen CIFF og mødt en indkøber og en trendekspert, som giver os svar på, hvad der sælger lige nu – og længere ude i fremtiden.
Hvad er de største tendenser i modebilledet? Vi har været på modemessen CIFF og mødt en indkøber og en trendekspert, som giver os svar på, hvad der sælger lige nu – og længere ude i fremtiden.

At CIFF, der slog dørene op onsdag til fredag i sidste uge, vil være mere end en indkøbsmesse, var tydeligt denne sæson.

Mellem brands som Martin Asbjørn, Iso.Poetism by Tobias Birk Nielsen, Crās, Marc O’Polo og alle DK Companys mange brands, kunne man opleve talks om nogle af modebranchens største temaer lige nu som ‘The Metaverse’ med blandt andre Dani Marino, business director hos trendbureauet Peclers Paris, ‘Reuse and Recycling’ med DBA’s talsperson Julie Schoen og ‘The Big Change in Fashion’ med trendbureauet Pej Gruppen og kreativ konsulent Luisa Elvira.

For nok handler messen om at sælge tøj, men i dag er virkeligheden en anden, end da messen begyndte i 1968. Der er kommet mange flere, ikke mindst digitale, salgskanaler til, og det er ikke længere en nødvendighed at være i samme fysiske rum for at slå en handel af – en udvikling, der kun er blevet forstærket af de seneste års pandemi. Derfor skal CIFF også være en vidensmesse. Kun sådan holder den sin relevans i en forandret verden, udtaler CIFFs direktør, Christina Neustrup, i en artikel i Børsen.

“Jeg vil gerne skabe en messe for alle led i branchen, der mødes, bliver inspireret og deler viden. Det er vi ved at transformere CIFF til,” siger hun til avisen, men fastlår:

“Handelsaspektet vil stadig være det stærke omdrejningspunkt.”

Paris Hilton på skiferie

Det vidner de mange deltagende brands om. CIFF kunne denne gang præsentere flere end 600 brands fra hele verden. Og der var da også mange både indkøbere og branchefolk til stede på messen. Her mødte vi blandt andre As Øland, kreativ chef i brancheforeningen Dansk Mode & Textil, for at spørge hende om, hvilke trends og farver vi kommer til at se på bøjlerne i butikkerne til næste efterår.

“Lige nu, post-corona, kigger folk rigtig meget på farver og mønstre. Folk vil gerne vise glæde efter at have været lukket inde så længe, så de er på udkig efter friskhed og noget, der flasher,” fortæller hun foran nogle af Martin Asbjørns farverige pieces, nogle med pailletter, andre i lyserøde og turkise, metallisk skinnende stoffer. 

Det lægger sig op ad, hvad Magasins junior indkøber for tasker, sko og accessories, Kristian Hindø-Lings, der også er ude på CIFF, er på udkig efter til den kommende efterårssæson.

“Jeg går efter alt, der skriger Paris Hilton på skiferie. Det skal være lyserødt, det skal være lyseblåt, og det skal være de her ekstremt tekniske materialer. Og så skal det glitre og være alt for meget på den bedste 00’er-måde,” siger han.

Hvad vil trende i fremtiden?

Fredag i sidste uge var CIFFs sidste dag for denne gang, og det betyder, at mange brands og indkøbere har lukket handler for efterårssæsonen og nu begynder at kigge frem mod sommersæsonen SS23. Så hvad kommer vi til at se i modebilledet til den tid? Her er der også inspiration at hente på CIFFs udstillinger, som As Øland guider os igennem.

I Dansk Mode & Textil arbejder hun nemlig ikke kun med den kommende sæsons trends og farver, men hun kigger faktisk fire sæsoner – to år – frem i tiden, så hun kan hjælpe brancheorganisationens medlemmer med inspiration og vejledning til at skabe deres kommende kollektioner.

“Mode er jo sådan, at der altid vil være modreaktioner,” forklarer As Øland, mens hun går rundt mellem standene i Bella Center.

“Nu hvor vi har set store kjoler, prints og farver, så tror jeg på suits og tailoring og items, som holder længere, i klassiske materialer som velour, bomuld og hør,” siger hun, mens hun hiver nogle af Soeren Le Schmidts designs fra hans AW22-kollektion frem.

“Et andet eksempel er klassiske snit, men hvor der er leget med udskæring og detaljer, så det stadig er klassisk, men har et twist,” siger hun med en forventning om, at sort og hvid vil komme til at fylde meget mere,” siger As Øland.

Og messen bliver da også brugt som inspiration for Magasins indkøber.

“Når jeg besøger CIFF, så er min vigtigste opgave at besøge de partnere, som jeg allerede arbejder med, men også at se, om der er noget, jeg har misset, og det er der helt sikkert,” siger Kristian Hindø-Lings. Han oplever det som en stor fordel, at CIFF arbejder med, at messen skal kunne mere end bare at være tøj på bøjler.

“Det er ret fantastisk, hvordan man rent fysisk har skabt en labyrint af inspiration og i stedet for kedelige racks (tøjstativer, red.) af nye brands, der bare vil sælge dig ting,” slutter han.

Vinderen af Zalando Sustainability Awarden er…