Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Magasin om nyt onlineunivers: “Vi kan og vil gøre det nemmere at shoppe mere bæredygtigt”

Med en tocifret millioninvestering, kunstig intelligens og øget produktinformation vil Magasin bruge sin nye webshop til ikke bare at styrke sin egen rolle på onlinemarkedet, men også styre kunderne mod mere ansvarsbevidste shoppevaner.
Med en tocifret millioninvestering, kunstig intelligens og øget produktinformation vil Magasin bruge sin nye webshop til ikke bare at styrke sin egen rolle på onlinemarkedet, men også styre kunderne mod mere ansvarsbevidste shoppevaner.

Da Magasin i juni fremlagde sin nye ansvarlighedsstrategi ’We Love To Care’, handlede det blandt andet om at reagere på en udvikling blandt forbrugerne, der “i stigende grad efterspørger bæredygtige produkter og bliver bevidste om, hvordan deres indkøb påvirker verden,” som indkøbsdirektør Margrethe Dal Lehrmann dengang sagde til Fashion Forum.

Men hvor Magasin da tog et skridt på vejen mod at blive et grønnere varehus, er de nu klar til at følge samme procedure online. For i denne måned har Magasin åbnet to nye og opdaterede onlinebutikker – både Magasin.dk og den til den anden side af sundet, som åbnede første gang sidste år, Magasin.se. Butikker, der ikke bare skal gøre Magasin mere konkurrencedygtig på et voksende onlinemarked, men også, med hjælp fra blandt andet kunstig intelligens, guide forbrugerne til mere bæredygtige valg – og dermed også gøre Magasin til en mere ansvarlig webforhandler.

“I mere end 150 år har vi åbnet vores fysiske døre til en verden, som vi har gjort vores absolut bedste for at fylde med liv, inspiration, god stemning, spændende varer og høj service. Gennem årene har vores stormagasiner fået et løft, og vi har bygget et nyt Magasin i Aalborg. Nu vil vi også skabe magi på nettet, og derfor har vi knoklet i døgndrift for at kunne lancere et helt nyt og meget mere personligt onlineunivers,” siger kommerciel direktør Lise Bloch Thomsen i en pressemeddelelse og tilføjer:

“Der er ingen tvivl om, at en betydelig del af Magasins fremtid handler om at blive blandt de dygtigste til at tilbyde det bedste fra den fysiske verden kombineret med det bedste fra online.”

At shoppe på et mere oplyst grundlag

Også hos Magasin har Covid-19 sat skub i en allerede eksisterende online udvikling. Over de sidste tre år er varehusets onlinesalg vokset med mellem 35 og 50 procent. Men alene under nedlukningen steg antallet af besøgende med næsten 90 procent, mens salget voksede med 160 procent. Og det giver blod på tanden til at sætte flere ressourcer ind på den digitale indsats – nærmere bestemt et tocifret millionbeløb, som er det, Magasin har investeret i den nye platform, siden projektets start tilbage i november sidste år.

Og udover visionen om at skræddersy oplevelsen mere til hver enkelt onlinekunde – som er en af de vigtigste mål med den nye webshop – er det især den grønne agenda, der har været på tavlen i projektet.

“Vi kan og vil nu i langt højere grad tage vores onlinebesøgende i hånden og eksempelvis gøre det langt nemmere for dem at shoppe mere bæredygtigt,” siger Lise Bloch Thomsen om den nye webshop, som blandt andet har indbygget en AI-motor med det passende navn Einstein. Den skal hjælpe kunderne med lettere at finde de bæredygtige produkter – blandt andet ved at optimere filtreringen af oplysninger om produkter og sortere dem efter tags, som gør det nemmere at finde lignende varer og at læse mere om dem. Generelt er den nye onlinebutik – igen ved hjælp af kunstig intelligens – lavet med ønsket om at være mere transparente ved at folde information om de enkelte produkter mere ud.

“Det handler om at fortælle og synliggøre produkternes tilblivelse, da vi tror på, at mere udførlige beskrivelser og fremhævelse af historien vil hjælpe kunderne med at vælge produkter på et oplyst grundlag. Det er blandt andet gennem disse initiativer, at det nye website i dag kan hjælpe kunderne med at træffe et bedre valg, når det komme til kvaliteter, holdbarhed og vedligeholdelse af deres køb,” uddyber Lise Bloch Thomsen overfor Fashion Forum og fortæller, at de også er gået over til at bruge 100 procent genbrugsmaterialer i alt forsendelsesemballage, ligesom at de i højere grad vil bruge deres platform til at fremhæve de brands, som gør noget helt særligt for bæredygtigheden.

“Vi sætter løbende fokus på at fremhæve brands, der tager ansvar og gør noget særligt for bæredygtigheden. Det gør vi blandt andet under selve kategorierne, hvor kunderne vil se, at vi udplukker brands med fokus på bæredygtighed. Derudover har vi fremhævet de brands, der har særligt fokus på ansvarlighed og bæredygtighed, under ’We Love To Care’-sektionen på siden,” afslutter Lise Bloch Thomsen.