Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

CIFF Youth flytter dato og adresse

Messens udstillere “ønsker bedre muligheder for at tilpasse sig relevante indkøberes tidsplan og budgetter,” fortæller CIFF Youth, der nu har taget konsekvensen og rykket sommermessen til juni.
Messens udstillere “ønsker bedre muligheder for at tilpasse sig relevante indkøberes tidsplan og budgetter,” fortæller CIFF Youth, der nu har taget konsekvensen og rykket sommermessen til juni.

Det har længe været til debat i den danske modebranche, hvorvidt modeugen falder på de mest hensigtsmæssige datoer. Men i november sidste år blev det efter en længere proces, som involverede både danske udstillere i Herning og i København samt spørgerunder hos internationale indkøbere, besluttet at holde fast i uge 32.

Men når Copenhagen Fashion Week skal afvikles igen til august, bliver det uden et ellers fast element på kalenderen. CIFF Youth har nemlig besluttet at rykke sine datoer for sommersæsonen, så den populære messe for børne- og ungdomstøj fremadrettet afholdes i juni med effekt allerede fra i år. Samtidig har CIFF Youth annonceret, at messen flytter adresse fra Bella Center til Øksnehallen – hvor Revolver holder til i januar og august og har gjort det igennem mange år.

Det betyder både, at CIFF Youth ligger sig tættere op af andre af europæiske børnetøjsmesser, heriblandt Pitti Bimbo i Firenze og Playtime i Paris, der begge holdes i juni. Men det betyder også, at messen separerer sig fra sin mangeårige kompagnon, Copenhagen Fashion Week, og i stedet bliver et adskilt og selvstændigt event.

“Da industrien udvikler sig, er det afgørende for os at tilpasse os. Beslutningen følger en længere proces, hvor vi har taget os tiden til at lytte til vores kunders behov. Og deres udmelding er klar: de ønsker bedre muligheder for at tilpasse sig relevante indkøberes tidsplan og budgetter. For os er det allervigtigst at støtte vores kunder og at sikre dem den bedste service,” fortæller Chief Innovation Officer Kristian W. Andersen i en pressemeddelelse.

Og her er det nok ikke usandsynligt, at der refereres til lanceringen af konkurrerende tiltag som Design Derby. Et initiativ fra Christina Rohde og hendes børnetøjsbrand i eget navn. Tilbage i december fortalte hun til Fashion Forum om sit nye B2B-salgsevent, der fandt sted i november, og som samlede en række danske børnetøjsbrands på Charlottenlund Travbane. Brands, der tæller navne som Cam Cam Copenhagen, Wheat, Molo og Hummel, og som på grund af et ønske om at kunne rykke deres messearbejde til tidligere på sommeren har valgt at gå egne veje og enten supplere eller erstatte deres deltagelse i CIFF Youth.

Beslutningen om at flytte adresse bunder derimod i en ambition om at øge bevågenheden til børne- og ungdomssegmentet og at sælge København som en relevant destination – foruden ønsket om at komme tættere på Københavns Hovedbanegård af hensyn til internationale gæster, selvfølgelig.

CIFF Youth afvikles næste gang den 21.-23. juni 2020.