Et sneakersamarbejde, deadstock-kollektioner og et velkomment nyt kapitel
Astrid Andersen samarbejder med Hummel, Veras, Collect23 og Vero Moda laver kollektioner til gavn for miljø og mennesker, og et årti, der tegner til at bringe forandring i modebranchen.
Kalenderen siger uge 2, og det betyder, at de fleste er vendt tilbage til hverdagen efter juleferiens salige skjul. Og 2020 lægger da også hårdt ud med en måned, der i hvert fald for den danske modebranches vedkommende er en af de vigtigste på året. For mens de internationale herremodeuger ruller afsted, er nedtællingen for alvor begyndt til Copenhagen Fashion Week, som løber af stablen om under tre uger.
Men ikke alt har stået i modeugens tegn i den forgangne anden uge af 2020 – eller den første uge, for den sags skyld. For siden vi vendte en af de helt store sider i kalenderen og tog hul på ikke bare et nyt år, men et helt nyt årti, har samtaleemnerne, som især har cirkuleret om modebranchens fortsatte bæredygtige omstilling, givet grund til at tro på, at 2020 er starten på et helt nyt og grønnere kapitel. Det ses for eksempel gennem Vogue Italias omtalte cover-initiativ. Den sydeuropæiske udgave af det internationale magasin har nemlig vakt opsigt med en januarudgave, der i stedet for at benytte fotografier udelukkende består af illustrationer lavet af syv forskellige kunstnere. Et tiltag, der – foruden at være ganske genial omtale for magasinet, skulle det vise sig – handler om at sætte fokus på, hvor mange ressourcer, og derved CO2, der egentlig bruges på at skabe sådan et fototungt nummer af et stort modemagasin. Det er er der kommet ikke blot en tankevækkende og konstruktiv dialog ud af, men også nogle af de flotteste og mest kreative magasinforsider, vi længe har set.
Og vi fortsætter med at se mod det store udland og de modeemner, der har været mest omtalte i 2020 indtil videre. For vi bliver også nødt til at nævne Golden Globes, der med sit store awardshow i søndags den 5. januar satte award-sæsonen – og dermed sæsonen for røde løbere – i gang. Og det er da også netop den røde løber, der normalt er modebranchens boldgade i den sammenhæng. Men i takt med, at vi skridt for skridt nærmer os en erkendelse af tøjindustriens skadelige processer og forbrugsfokus, er det som om, at dennes tidligere så slagkraftige nyhedsværdi er dalende. Af denne grund var det også så meget mere opløftende, da Joker-aktuelle Joaquin Phoenix troppede op i en specialdesignet smoking skabt af Stella McCartney. En smoking, han tiltænker at bære til samtlige prisuddelinger denne sæson, vel at mærke. Det har siden skabt stor kritik på de sociale medier, hvor flere med tydelig ironi påpeger, hvor stort et ’offer’ det må være for den succesfulde Hollywood-skuespiller. Og ja, det er da også kun et lille skridt, når man ser på det store billede, men ikke desto mindre stadigt et vigtigt budskab fra en person med så stor indflydelse og et tiltrængt vink om, at der måske er forandring på vej til selv de mest traditionsbundne instutioner.
Læs ugens øvrige korte modenyheder herunder.
Astrid Andersen kaster sit talent over Hummel
Den danske herretøjsdesigner Astrid Andersen er kendt for ikke blot sit karakteristiske univers og designs, men i høj grad også for sin lange række af populære samarbejder med eksterne virksomheder og brands. Det gælder alt fra high street-giganten Topman og den britiske hip-hop artist M.I.A til sit nuværende med den danske smykkedesigner Vibe Harsløf – og nu er endnu et navn tilføjet til listen. Denne gang har hun slået pjalterne sammen med Hummel, nærmere bestemt virksomhedens underlinje Hummel Hive. Første spadestik til parternes nye samarbejde så dagens lys under designerens show under London Fashion Week Men’s i søndags, hvor modellerne på catwalken bar hendes ’re-worked’ udgave af Hummels REACH LX 6000-sneaker – en sko, der havde fået et Astrid Andersen’sk twist, som illustrerer hendes unikke evne til at balancere det sportslige med det streetwear-inspirerede indenfor herremode.
Astrid Andersen x Hummel skoene rammer butikkerne til august 2020.
Vero Moda fortsætter kvindekampen
Vero Moda sætter igen i år fokus på at hylde kvinder og fremme deres rettigheder med deres tilbagevendende kampagner i forbindelse med Kvindernes Internationale Kampdag den 8. marts. I år har de teamet op med den tyske influencer og model Elena Carriére om en kampagne, der har til formål at hjælpe kvinder i det nordlige Uganda gennem Caïo – en lokal virksomhed, der skaber bæredygtig hudpleje med fokus på både miljømæssig og social bæredygtighed, og som gennem projektet med Vero Moda håber på at kunne bidrage de 3000 lokale kvinder, som er involveret i deres projekt, med IT-redskaber og kontorer i 2020. Vero Moda har i den forbindelse skabt en capsule kollektion af T-shirts og sweatshirts i økologisk bomuld, hvoraf alt overskud doneres til Caïos forretningsudviklingsprojekter.
Vero Modas kampdagskollektion sættes til salg online og i butikkerne den 1. marts 2020.
Collect23 kaster sig over eget design
Det nærmer sig nu snart ét år siden, vi første gang kunne dele nyheden om det nye danske vintageunivers Collect23. Men siden da er meget vand løbet under broen. Nu er stifter Julie Blichfeld nemlig klar til at udvide sit koncept, der indtil nu har specialiseret sig i at håndplukke og videresælge unikke vintagefund, med egne designs under navnet Remade. Det udformer sig i en kollektion af håndsyede bukser produceret af upcyclede materialer, som er designet af Julie Blichfeld selv og produceret af egen skrædder i Collect23s tilknyttede showroom. Men det er ikke kun egne designs, der er på dagsordenen. Julie Blichfeld har også lanceret et nyt samarbejde med NiTH Studio – et nystartet strikfirma, som skaber lokalproducerede styles af deadstock garner. Sammen har de skabt to forskellige håndlavede strikmodeller, som netop er lavet af garnrester fra tekstilindustrien, og siden december er blevet forhandlet gennem Collect23.
Remade-bukserne, der er skabt af materiale fra blandt andet silkesjaler, fest – og brudekjoler, kommer i begrænset oplag og sættes til salg fra den 15. januar 2020 i showroomet på Gothersgade i København samt online.
Fra De Forenede Dampvaskerier til folk på gaden
Og nu vi er ved deadstock-tematikken – second hand-konceptet Veras, der er stiftet af Rebecca Vera, har også kastet sig over designfaget og skabt en upcycle-kollektion, som er lavet af af kasserede hospitalsdyner og vaskeposer. Kollektionen, der består af farverige dynejakker og tasker og er syet og håndteret lokalt i Danmark. Alle styles er desuden unisex, one-size og skabt i et ønske om at skulle passe alle kropstyper, ligesom at de er designet sådan, at man kan costumize sin jakke via både en medfølgende vest og forskellige kraver.
Kollektionen lanceres den 23. januar 2020 i Veras butik i Studiestræde i København og kommer derefter til salg online.