Stifter af nyt dansk vintageunivers: “Vi skal se på måden, vi forbruger på"
Genbrug er modens fremtidige redningsvest. Det mener stifteren af Collect23, Julie Blichfeld, der også vil gøre op med ideen om, at service ikke eksisterer, når man køber brugt.“Jeg stiftede Collect23, fordi der har manglet et brand og et site, der præsenterer brugeren for eksklusive, kuraterede vintagevarer på en ligeså lækker, sikker og overskuelig måde, som hvis du handlede hos et high end-brand med nye varer. Folk interesserer sig mere og mere for at handle vintage, men uoverskueligheden ved genbrugsbutikker og secondhand-sites kan afskrække folk. Du behøver ikke gå på kompromis med hverken shoppeoplevelse, kvalitet eller stil, fordi du handler vintage. Tværtimod.”
Sådan fortæller Julie Blichfeld, der står bag det nye vintageunivers Collect23. En webshop, hvor kunder kan få fingrene i brugt luksustøj og -accessories udvalgt og importeret fra hele verden af Julie Blichfeld selv. Med en baggrund som tidligere assisterende moderedaktør på Femina og freelance stylist og model hos Le Management, har hun allerede en spirende karriere i modebranchen og en veludviklet sans for luksus – men også en voksende bekymring for det aftryk, som hun med sin store passion er med til at sætte på planeten.
“Bæredygtighed og fokus på miljøet skal være en meget større del af vores liv. Og det betyder, at vi skal se på måden, vi forbruger på. Jeg søger at skabe en mulighed for folk, hvorpå de kan få de mest eksklusive pieces og samtidig revurdere måden, de handler på,” siger hun videre.
Vil ikke gå på kompromis med service
Kombinationen af nostalgiske modetrends og en stigende interesse for bæredygtighed skaber fortsat gode tider for secondhand-branchen. Collect23 er derfor langt fra den eneste, der slår sig op på at sælge brugt tøj i eksklusive, kuraterede rammer. I de seneste år har både store og små butikker og sites gjort sig bemærket med netop ønsket om at give klodens ressourcer en fridag og sætte alt det tøj, der allerede eksisterer, i omløb igen. Det gælder butikker som I Blame Lulu herhjemme og webshops som Vestiarie Collective på internationalt plan. Ifølge Julie Blichfeld, er der dog alligevel en plads på markedet til en shop som hendes.
“Kunderne skal komme til vores site, da det skiller sig ud fra sites som eksempelvis Vestiaire Collective, ved at udvalget kun består af vintagevarer og ikke secondhand,” siger hun og fortæller, at hendes erfaring er, at vintagetøj og -accessories ikke bare er unikke, men også af høj kvalitet, idet meget af det er både skræddersyet og håndlavet. Og det er uanset, om det er fra et kendt modehus eller er uden mærke – hvilket Julie Blichfeld sælger begge dele af. Hun fortsætter:
“For det andet shopper du ikke via en privatperson, udvalget er kurateret og derfor er selve købs- og beslutningsprocessen langt mere overskuelig. Og så har du ligeledes mulighed for at lave en aftale om at komme forbi i showroomet og kigge eller prøve tøjet på,” siger hun og tilføjer, at hun også har besluttet at fokusere på sit serviceniveau i erkendelsen af, at hun skal kunne tiltrække kunderne til lige netop hendes univers. Det gælder blandt andet fuld returret – en service, der ellers ofte er en utopi, når man handler i vintagebutikker.
“Det er vigtigt for mig, at mine kunder oplever et højt niveau af service hele vejen rundt, når de handler hos mig. Derfor tilbyder jeg 14 dages returret, så folk har mulighed for at returnere deres varer, hvis det ikke passer dem.”
At turde drømme stort
Men selvom Julie Blichfeld har et godt øje for mode og et hjerte, der banker for bæredygtighed, er det at stifte sin egen virksomhed og derved kaste sig ud i en konkurrencepræget branche alligevel en stor mundfuld for den kun 27-årige iværksætter – ikke mindst, når man som hende i starten bliver nødt til at have alle hattene på selv: Her er hun både indkøber, marketingchef, dekoratør, shippingansvarlig, stylist, IT-konsulent og ja, sågar vicevært.
“Jeg køber ind efter min egen mavefornemmelse, så jeg kan ikke planlægge, hvad der er på lager om tre måneder. Er fornemmelsen der en dag, så må jeg gå med den, da det er der, de bedste indkøb bliver gjort. Da jeg rykkede ind i mit nye showroom, tjekkede jeg alle varer igennem endnu en gang og endte med at kassere cirka 10 procent af dem. Så det har været – og er stadigvæk – en sindssygt lærerig proces. Og til tider også skræmmende,” siger hun og fortæller, at det dog ikke afholder hende fra at turde drømme stort. Webshoppen er ikke blot et sjovt sideprojekt ved siden af stylistkarrieren. Det er – forhåbentlig – hendes fremtid.
“Jeg brænder helt sindssygt for det her og alt, hvad det indebærer. Jeg håber, at det en dag vil vokse sig så stort, at jeg også kan få en butik og måske indføre flere linjer under brandet Collect23,” afslutter Julie Blichfeld.
Collect23 blev officielt lanceret den 2. februar 2019 og består foruden webshoppen også af et showroom i København K.