Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Er smarte tekstiler vejen frem for modebranchen? Dansk brand har fået succes med crowdfunding

LABFRESH har siden 2017 skabt tøj, der er pletafvisende, krølfrit og antibakterielt. Nu har de udvidet sortimentet og igangsat deres fjerde Kickstarter-kampagne – og i den forbindelse nået deres mål på mindre end to timer.
LABFRESH har siden 2017 skabt tøj, der er pletafvisende, krølfrit og antibakterielt. Nu har de udvidet sortimentet og igangsat deres fjerde Kickstarter-kampagne – og i den forbindelse nået deres mål på mindre end to timer.

Forestil dig en skjorte, du kan hive ud af skabet og tage på uden at skulle stryge den. Du kan svede i den op af dagen og endda spilde din formiddagskaffe ned af den og alligevel gå hjem og hænge den tilbage i skabet, så du kan tage den på igen dagen efter. Lyder det som en utopi? Det er det ikke. Det er nemlig det, den danske herretøjsvirksomhed LabFresh har sat sig for. Med deres kollektion af bomuldsskjorter, T-shirts og poloer, der er skabt ud fra deres såkaldte FreshCore™ teknologi – det vil sige, at de er behandlet med pletafvisende, antibakterielle og ‘easy care’-tekstilteknologier – har de sat sig for at bidrage til en ændring i forbrugernes adfærd, så de køber mindre tøj, bruger det længere tid af gangen og vasker det sjældnere.

Virksomheden blev lanceret i 2017 af parret Lotte Vink og Kasper Brandi Petersen, der kom på idéen om at bruge allerede eksisterende innovationer fra militær- og sportsverdenen til at skabe mere miljøvenligt tøj. Nu har virksomheden besluttet sig for at udvide med bukser lavet via samme teknologi – og i den forbindelse oprettet sin fjerde Kickstarter-kampagne for på den måde at finansiere deres produktion. Og dét har vist sig at være en populær lancering. Siden kampagnen blev skudt i gang den 31. oktober, nåede de deres mål om et salg på 100.000 kroner indenfor de første to timer, solgte på de første fem dage 1000 par bukser, og har per dags dato rejst over 880.000 kroner i forudbestillinger fra kunder i 38 forskellige lande.

“Siden 2017 har mere end 12.000 mennesker fra 98 lande hjulpet os med at udvikle vores teknik ved at placere forudbestillinger gennem crowdfunding. Vi turde aldrig håbe på sådan et resultat, da vi brugte 2000 kroner på at lave den første Kickstarter-video i vores lejlighed i 2017,” lyder det i en pressemeddelelse fra medstifter Kasper Brandi Petersen, der også er kendt for sin tidligere virksomhed The Cloakroom, som han solgte i 2016.

LABFRESH’ produkter er lavet i åndbare tekstiler med vandafvisende og antibakterielle egenskaber, som derfor kan forblive rene i længere tid. Derudover er deres tøj krølfri og pletafvisende. Det vil sige, at flydende og delvist flydende substanser, som for eksempel rødvin og kaffe, ikke absorberes ind i stoffet og efterlader en plet, men blot kan renses af med rindende vand. Oliebaserede pletter kan fjernes via en vask på 30 grader. Alle deres produkter fremstilles i Schweiz og er certificeret ud fra både EU’s kemikalielovgivning, REACH, og miljøstandarden BlueSign™.

LABFRESH, der til dagligt holder til i Amsterdam, har med deres idé tiltrukket flere store investorer og i alt modtaget syv millioner kroner fra blandt andre det hollandske investeringsfirma Stimson samt den danske iværksætter og tidligere uddannelsesminister Tommy Ahlers, der investerede via DR-programmet Løvens Hule. Senest har LABFRESH vundet 2. pladsen i Headstart Fashions tilbagevendende vækstinitiativ Fashion Growth.

LABFRESH’ kampagne løber indtil den 22. november 2019, hvorefter bukserne leveres i april 2020.