Kæmpe marketingsatsning: Pandora klar med nyt logo, nyt butikslook og nye partnerskaber
De seneste par år har været op og ned for smykkevirksomheden Pandora, men det skal storstilet relancering lave om på.I februar satte Alexander Lacik sig i direktørstolen for Pandora. Med sin erfaring og dokumenterede resultater inden for markedsføring og branding var det målsætningen, at han skulle være med til at vende flere års blandede resultater for den danske kæmpekoncern, der havde en omsætning på 22,8 milliarder danske kroner i 2018.
Og nu er der nyt på den front. Pandora har netop introduceret en storstilet relancering af brandet, den største marketinginvestering i firmaets mere end 35-årige historie, som inkluderer alt fra visuel identitet og butiksdesign til nye produkter og samarbejder.
Den røde tråd er fortsat den store følelsesmæssige forbindelse til deres produkter, som Pandora excellerer i og som har været med til at manifestere brandets globale position siden introduktionen af deres Moments-koncept i 2000, som skal give kunden mulighed for at markere både personlighed og mærkedage med charms.
“I dag styrker vi vores kerneydelser med en fuldstændig fornyelse af hele vores kundeoplevelse,” siger Alexander Lacik i en pressemeddelelse om relanceringen, der blev præsenteret ved et stort VIP-event i Los Angeles i sidste uge. Her blev både firmaets nye logo og monogram, som vil optræde på alle Pandoras kanaler og touchpoints, præsenteret. Samtidig blev det også offentliggjort at pink fremover ville blive brandets nye farvemarkør.
Nyt butikslook, nye partnerskaber og nye produkter
Pandoras mere end 2.400 konceptbutikker på verdensplan spiller en central rolle for brandets succes. Derfor er en relancering af butiksdesignet også en af nøgleelementerne i den generelle relancering af brandet. Det nye retailkoncept hedder Expression og bliver udrullet i løbet af 2019. I samme ombæring får også brandets 20 online-butikker en visuel og funktionsmæssig overhaling.
Relanceringen byder desuden seks globale influencere velkommen til Pandora i langsigtede partnerskaber. Nathalie Emmanuel, Georgia May Jagger, Halima Aden, Larsen Thompson, Margaret Zhang og Tasya van Ree er de seks ansigter, der er valgt fordi de på hver sin måde er relevante for Pandoras kernemålgrupper.
Men Pandora ønsker også at ramme en yngre målgruppe. Det betyder for eksempel at Stranger Things-skuespilleren Millie Bobby Brown bliver ansigtet for Pandora Me, som er en ny kollektion målrettet netop de yngre forbrugere. Men også samarbejder om kollektioner med globale brands som Harry Potter og Frozen bliver lanceret senere på året og taler ind i samme målgruppe.
Foruden disse tiltag byder relanceringen selvfølgelig også på en række nye produkter. For eksempel et helt nyt O-vedhæng, hvis form er inspireret af O’et i Pandoras logo og tænkt som accessoir til blandt andet halskæder, øreringe og tasker.
Pandora har også offentliggjort et treårigt samarbejde med UNICEF om at støtte udsatte børn i verden til et bedre og sundere liv og uddannelse. Pandora lancerer som første skridt en specialkollektion den 20. november 2019 i forbindelse med World Children’s Day, hvor overskuddet går til UNICEF.