Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Dansk undertøjsmærke vil også lukke cirklen: Brugte BH’er bliver til nye

Femilet er hoppet med på genanvendelsesbølgen og lader hele april deres kunder aflevere brugte BH’er, så de kan omdannes til nye tekstiler.
Femilet er hoppet med på genanvendelsesbølgen og lader hele april deres kunder aflevere brugte BH’er, så de kan omdannes til nye tekstiler.

De seneste år har flere og flere virksomheder og brands indset, at den indtil nu lineære køb-og-smid-væk-kultur, der hersker i modebranchen, ikke er holdbar. Hvis vores klode skal kunne følge med vores shoppingvaner, bliver vi nødt til at lukke kredsløbet og sikre en mere cirkulær cyklus i fremtiden. Det har fået brands som Fjord Ruby til at lave kollektioner af gamle tekstiler, og flere virksomheder til at tilbyde kunderne at aflevere deres brugte tøj til genanvendelse, som eksempelvis det helt nye brand Walks on Moons gør det, og som især H&M har været frontløber på.

Det er en bølge, som det danske undertøjsvirksomhed Femilet er klar til at surfe med på. Virksomheden har netop offentliggjort en ny kampagne, der opfordrer kunder til at aflevere sine brugte BH’er i en Femilet-butik og dermed være med til at både rydde ud i undertøjsskuffen derhjemme og bidrage til en større grad af cirkularitet i branchen.

“Det øgede fokus på bæredygtighed og genanvendelse af blandt andet brugte tekstiler er bestemt et område, vi kan bidrage til. Vi ser denne kampagne som en god måde, hvorpå vi kan give lidt tilbage til vores kunder, og samtidig hjælpe til på et område, der i de kommende år vil få mere og mere fokus,” lyder det i en pressemeddelelse fra Tea Nørgaard, der er Head of Communication hos Femilet.

De indleverede BH’er vil blive genanvendt i flere forskellige industrier, hvoraf en del af fibrene vil indgå i fremstillingen af nye tekstiler. For Femilet handler bæredygtighed dog også om at have fokus på kvalitet, så produktet fra start har en længere levetid hos forbrugerne.

”Vi lægger meget stor vægt på høj kvalitet, når vi udvælger materialer i vores produktion. Vores hensigt er altid, at det, vi producerer, skal have en lang levetid, så vi undgår brug-og-smid-væk-mentaliteten. Femilet produkter er skabt til at være favoritterne i kvinders garderobe i mange, mange år,” afslutter Tea Nørgaard.

Femilet har eksisteret siden 1923. Den nye kampagne kører i alle Femilet-butikker fra den 11. april til og med 25. april 2019. Alle kunder, der indleverer en brugt BH, får en kontant rabat ved køb af en ny.