Han Kjøbenhavn på rette kurs: Nyt regnskab viser fremgang
Et netop offentliggjort årsregnskab viser, at det danske herrebrand talte sandt, da CEO Daniel Hummel sidste år lovede fremgang i 2018. Han Kjøbenhavns millionunderskud er vendt til overskud.Da Han Kjøbenhavn i maj sidste år præsenterede sit årsregnskab for 2017, stod det klart, at virksomheden var økonomisk udfordret. Brandets moderselskab Han Kjøbenhavn Holding kom nemlig ud af 2017 med et millionunderskud. Men allerede dengang var brandets stadigt nye direktør Daniel Hummel overbevist om, at dén økonomiske situation allerede var fortid og at udviklingen ville blive vendt til fremgang i indeværende år.
Og nu viser det sig, at Daniel Hummel, der har siddet i direktørstolen siden juni 2017, havde ret. 2018 årsregnskabet for Han Kjøbenhavn Whole Sale ApS viser nemlig, at virksomheden på bare ét år har formået at skabe både vækst og positiv drift. Mere præcist er bruttofortjenesten steget fra et underskud på 390.000 kroner i 2017, til nu at være i plus med hele 7,1 millioner kroner i 2018. Omsætningen er ikke udspecificeret i regnskabet, men er ifølge virksomheden selv steget med hele 53 procent fra 2017 til 2018, ligesom at bundlinjen ender på mere end 2 millioner kroner, hvilket er stor fremgang sammenlignet med de minus 1,8 millioner kroner året før.
Han Kjøbenhavn er lykkes med turnaround
Den positive udvikling sket som følge af en ny vækststrategi, som Daniel Hummel i efteråret 2017 lagde sammen med stifter og kreativ direktør Jannik Wikkelsø Davidsen. Målet var at vende den finansielle situation og indfri brandets vækstpotentiale både nationalt og internationalt.
“Vi har i 2018 lykkes med den første del af den forretningsmæssige turnaround vi har sat os for – herunder et stærkt fokus på vores wholesale kunder, opbygning af en international salgsdistribution, stærkere kollektionsopbygninger, streamlining af produktionen samt budget- og omkostningsdisciplin. Det er vi tilfredse med er lykkedes,” siger Daniel Hummel i en pressemeddelelse om brandets nye resultater.
At Han Kjøbenhavn har fokus på ikke bare deres hjemmemarked, men også internationalt, slog de ligeledes fast, da de tilbage i januar præsenterede deres AW19-kollektion ’Fairytale Denmark’ under modeugen i Paris. Et show, der tydeligt viste et brand, som både holder fast i sine genkendelige, rebelske rødder, men som også er ved at flytte hjemmefra og trække på nogle mere globale tendenser. Ifølge Han Kjøbenhavn selv, var det parisiske debutshow da også et led i en igangværende internationale ekspansion, hvor især online og wholesale forventes at fortsætte den stærke fremgang ind i 2019 også.