Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
TECH

Zalando tager brugen af kunstig intelligens til nye højder

Den tyske modegigant har længe udforsket avanceret teknologi i kampen om forbrugernes gunst. Nu lancerer de en helt ny funktion, hvor computeren selv kan sammensætte hele outfits for kunderne.
Den tyske modegigant har længe udforsket avanceret teknologi i kampen om forbrugernes gunst. Nu lancerer de en helt ny funktion, hvor computeren selv kan sammensætte hele outfits for kunderne.

Kan en computer forstå mode? Kan den vide, hvad der passer sammen, og derudfra skabe et velkomponeret outfit? Det er nogle af de spørgsmål, som den tyske webgigant har stillet – og nu på sin vis også svaret på. Zalando har nemlig netop lanceret en ny funktion på deres site ved navn Algorithmic Fashion Companion (AFC). Denne har til formål at inspirere deres kunder – og øge mersalg, selvfølgelig – via præsentationen af outfit-kombinationer sammensat specielt til dem.

AFC benytter en algoritme, som kan identificere forskellige items og samle dem i outfits via maskinlæring. Computeren har med andre ord ’lært sig selv’, hvad der udgør en god sammensætning af tøj, sko og accessories. Alt den behøver er en en vis mængde data, som den kan etablere et grundlag ud fra. Hertil har Zalando ’fodret’ maskinen med mere end 200.000 forskellige outfits sammensat af professionelle stylister.

“Vores kunder fortæller os ofte, at de synes, det er svært at kombinere forskellige stykker tøj, og at de sætter pris på at få inspiration og moderåd. En tidligere analyse fra andre outfit-baserede services, som vi tilbyder, viser, at kunder der interagerer med disse outfit-anbefalinger har en højere konverteringsfrekvens og putter flere varer i deres kurv. Nu kan vi tilbyde dette med ubegrænsede og gratis forslag til sammensætninger baseret på et stykke tøj, som kunden allerede ejer eller har udtrykt interesse i,” lyder det i en pressemeddelelse fra AFCs Product Manager, Marta Skassa.

Kan en computer udkonkurrere en menneskelig stylist?

Zalando har længe været en af frontløberne, når det kommer til at udforske avanceret computerteknologi i håbet om at styrke deres forretning. Og ifølge dem, har AFC allerede bevist sit værd. I forbindelse med udviklingen af den nye service udarbejdede Zalando en række test, hvor kunder både blev stillet overfor tøjsammensætninger skabt af både mennesker og af en computer. Målet var at se, hvordan forbrugerne ville reagere på forslagene og om der var forskel i responsen på de henholdsvis menneskeskabte og computerskabte af slagsen. Undersøgelsen viste, at cirka 50 procent af forslagene fra både AFC og Zalandos egne stylister blev betragtet som ’gode outfits’ – og dermed at deres ’smag’ rangerer lige højt hos kunderne.

“Det beviser, at algoritmer er virkelig gode til at udføre noget, de har lært. Ved hjælp af al vores træningsdata er maskinen i stand til at skabe noget, som folk rent faktisk kan lide,” siger Marta Skassa og understreger, at der dog også er grænser for, hvor langt en computer kan række – og dermed hvor sandsynligt det er, at den på et tidspunkt kan overtage rigtige menneskers arbejde.

“Hvor menneskelige stylister kan være med til at danne trends ved at udforske nye ideer, kan algoritmer kun følge allerede eksisterende tendenser.”

AFC sammensætter outfits med produkter, som en kunde allerede har købt på Zalando eller tilføjet til deres online ønskeliste. Derudfra anbefaler algoritmen nye varer, som den mener kan matche. Når en ny sæson eller nye trends indtræder, vil stylister igen manuelt sammensætte sæsonspecifikke outfits, som algoritmen indlærer, for på den måde at sikre, at deres trendsanbefalinger er opdaterede.

Zalando har netop afsluttet sin testperiode af den nye funktion og kunne i sidste uge lancere tjenesten til både damer og herre på 17 forskellige markeder, herunder Danmark.

LÆS OGSÅ:

Zalando og den kunstige intelligens: “Det er ikke nok at løbe med, du skal løbe forrest”