Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Er tiden inde til et nyt Instagram?

Instagrams stiftere valgte i sidste uge at forlade det populære medie. Men hvilke konsekvenser får det for modebranchens favoritmedie? Vi har spurgt stifter af influencer-bureauet SMAC Agency Pernille Lotus om Instagrams forretningsmæssige betydning.
Instagrams stiftere valgte i sidste uge at forlade det populære medie. Men hvilke konsekvenser får det for modebranchens favoritmedie? Vi har spurgt stifter af influencer-bureauet SMAC Agency Pernille Lotus om Instagrams forretningsmæssige betydning.

I 2010 stiftede Mike Krieger og Kevin Systrom det, der siden er blevet verdens mest populære sociale medie – i hvert fald indenfor modebranchen – Instagram. I 2012, opkøbte Facebook-milliardæren Mark Zuckerberg mediet for en milliard dollar. Nu, otte år efter, har Mike Krieger og Kevin Systrom meddelt, at de trækker sig fra Facebook-koncernen og dermed også deres eget livsværk. Det skriver nyhedsbureauet Bloomberg.

Hvad de to iværksættere i stedet skal kaste deres talent over vides endnu ikke, men intet tyder på, at det er det sidste, vi har hørt fra dem:

“Vi planlægger at tage noget tid fri til at udforske nysgerrigheden og kreativiteten igen. At skabe nye ting kræver, at vi træder et skridt tilbage. Forstår, hvad der inspirerer os og matcher det med, hvad verden har brug for. Det er det, vi planlægger at gøre,“ skriver Kevin Systrom i den officielle offentliggørelse af deres fratrædelse.

Ifølge Bloomberg, skyldes deres farvel dog ikke kun lysten til at kaste sig ud i nye kreative udskejelser. De skriver, at Mark Zuckerberg i stigende grad har insisteret på at blive involveret i udviklingen af Instagram, hvilket har ført til ondt blod mellem de oprindelige stiftere og Facebook-chefen – ligesom det har været tilfældet med flere andre, der er blevet opkøbt før dem, heriblandt grundlæggerne af WhatsApp og Oculus VR.

Hvornår kommer ’det nye Instagram’?

Uvenner eller ej – der er ingen tvivl om, at Facebooks enorme infrastruktur og tekniske ressourcer har været god for Instagram, som er vokset eksplosivt siden 2010. I 2012, da Facebook købte Instagram, havde appen 30 millioner brugere verden over. I dag er det tal steget til en milliard. Antallet af medarbejdere er gået fra 13 til 1000. Mark Zuckerberg og Co. ved altså om nogen, hvordan man driver og vækster en forretning, men hvad sker der med det, der kendetegner Instagram, når hjernerne bag efterlader det alene i hænderne på Facebook?

Ifølge Bloomberg, udtaler flere kilder, at deres farvel med stor sandsynlighed kommer til at betyde, at Instagram i fremtiden bliver mere integreret med Facebook fremfor at være en separat app. Spørger man stifter og CEO i influencer-bureauet SMAC Agency, Pernille Lotus, ville det scenarie højst sandsynligt betyde, at der kommer flere reklamer – og i sidste ende færre brugere.

“Jeg tror ikke, at Facebook er interesseret i at ændre Instagram med det samme. Jeg tror, de er kloge nok til at gå lidt stille med dørene, så de ikke pludselig risikerer at miste deres brugere. Men jeg er ikke i tvivl om, at de med tiden vil gøre det samme, som vi har set ske med Facebook – at der skal integreres flere reklamer for at øge muligheden for indtjening. Og jo flere reklamer, jo mindre valgfrihed har brugerne over det de vil se. Og det kan blive et problem,” siger hun og fortæller, at det dog langt fra har givet anledning til panik, at de to Instagram-stiftere har valgt at rykke videre.

“Man kunne godt frygte, at Instagram på sigt mister sin oprindelige magi og til dels funktionalitet, når dem der stiftede mediet forsvinder og efterlader det i hænderne på nogle andre, som måske eller måske ikke vil integrere det mere i Facebook. Men dermed sagt forventer vi ikke, at der fra den ene dag til den anden bliver en flygtig strøm af Instagram-brugere – det er stadig det vigtigste medie for modebranchen på markedet lige nu tæt forfulgt af YouTube,” siger hun og svarer til spørgsmålet, om hun efter nyheden er gået på jagt efter ’det nye Instagram’:

“Ja selvfølgelig – men jeg er altid på udkig efter, hvilke nye medier der er værd at beskæftige sig med. Det er en del af mit virke, så det kan jeg slet ikke lade være med.”