Hvem har magten i modebranchen?
The Business of Fashion har for sjette år i træk udgivet en liste over modebranchens 500 mest indflydelsesrige personer – og noget tyder på, at et magtskifte er på vej.The Business of Fashion har netop udgivet deres årlige BOF500-liste. En liste, der siden 2013 har udpeget årets 500 mest indflydelsesrige personer, som er med til at forme den globale modeindustri. Dette år har det amerikanske medie fokuseret på såkaldte forandringsagenter – altså de branchepersoner, der går forrest i udviklingen af modeindustrien i en tid med både politisk, miljø- og sundhedsmæssig opbrud.
Derudover er årets liste, ifølge The Business of Fashion selv, den til dato mest diverse af sin slags med 96 nye navne og hele 63 forskellige nationaliteter repræsenteret. Alligevel er det endnu en gang tydeligt, at det er designerne, der udgør modebranchens eksistentielle grundlag og dermed også størstedelen af dens magtelite. Ud af 500 personer opererer 113 af dem indenfor designfaget, hvorimod de næstmest hyppige kategorier er ligeligt fordelt mellem ’den kreative klasse’ og ’ledere’. Den mindst repræsenterede beskæftigelse er indenfor den såkaldte fashion tech-kategori med kun 28 personer – en kategori, der dog er næsten fordoblet siden 2013, hvor kun 16 modeprofessionelle, der specialiserer sig i teknologi, nåede listen. At teknologi er blevet en mere fremtrædende faktor i modebranchen – såvel som i alle andre brancher – kommer nok ikke bag på nogen. Men hvad der måske er mere overraskende, er nogle af de øvrige udviklinger indenfor magtfordelingen i mode, som den nye liste vidner om.
Influencernes nye magtposition
Hvor mængden af designere har været stort set stabil siden The Business of Fashion begyndte at udsende deres liste for nu snart seks år siden, er der flere andre kategorier, der har større udsving. Se bare på antallet af modeller og muser – eller med andre ord: modeller og influencere. I 2013 var der 30 personer indenfor den genre, der nåede den prestigefyldte liste – et tal der i 2018 er steget til 53. Ikke overraskende, når man tænker på, hvor meget magt og taletid influencere har i modebilledet i dag.
Anderledes ser det ud for mediebranchen – en branche, der unægtelig er udfordret i lyset af tidens omskiftelige medielandskab, teknologiske udviklinger og ja, netop fremkosten af influencere, der i mange henseender er blevet modens smagsdommere, hvor det tidligere i højere grad tilhørte modemagasinerne og deres førstedamer. Og det ses også i BOF500-opgørelsen. I 2013 var 75 mediepersonligheder, herunder redaktører og journalister, at finde på listen, men siden har det tal været dalende til i dag, hvor det er skrumpet til 56.
Så er et magtskifte på vej i modebranchen? Er The Business of Fashions liste et bevis på det, som vi måske allerede godt ved? Nemlig at moderne teknologi, herunder især de sociale medier og dens frontløbere, ikke er til at komme udenom, når man ser på, hvem der kommer til at forme fremtiden indenfor mode. Og herunder ikke mindst at det vil farve og forandre resten af branchen, som må indfinde sig derefter – om de vil det eller ej.
BOF500 er et indeks over brancheprofessionelle, udarbejdet af The Business of Fashion i samarbejde med deres medlemmer og ved hjælp af omfattende dataanalyser og research. Igen i år er to danskerne at finde på listen, navnlig Global Fashion Agendas Eva Kruse og CEO for Adidas, Kasper Rørsted, der begge har været på listen for henholdsvis tredje og andet år i træk.
Se hele listen her.