Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
KnowledgeCotton Apparel
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

KnowledgeCotton Apparel: “Nyt shopdesign reflekterer vores indsats for bæredygtighed”

Herretøjsbrandet KnowledgeCotton Apparel tager skridtet videre i deres bæredygtige produktion og lancerer nu et shop-in-shop koncept, hvor også alt interiør skal være bæredygtigt produceret og genanvendeligt.
Herretøjsbrandet KnowledgeCotton Apparel tager skridtet videre i deres bæredygtige produktion og lancerer nu et shop-in-shop koncept, hvor også alt interiør skal være bæredygtigt produceret og genanvendeligt.

Det danske herretøjsbrand KnowledgeCotton Apparel har siden 2008 produceret tøj af miljøvenlige materialer med miljøvenlige fremstillingsmetoder. Nu tager de skridtet videre og lancerer et nyt shop-in-shop-koncept, hvor alt interiøret skal være lavet af genanvendelige materialer, som er økologiske og bæredygtige.

Det er designbureauet Markant Design, der har udviklet det nye koncept for KnowledgeCotton Apparel, og de har brugt lang tid på at undersøge forskellige materialer og lave grundig research forud for det endelige design. De har samtidig lagt stor vægt på at opnå et udtryk, som passer til tøjfirmaets æstetik med en markant farveholdning og enkle elementer.

“Udfordringen har været at udtrykke brandets DNA i et minimalistisk design med anvendelse af bæredygtige materialer uden at gå på kompromis med det stilrene,” fortæller Stig Mortensen, som er Design Manager og CEO i Markant Design, i en pressemeddelelse. Han fortsætter:

“Vi har eksempelvis valgt at bygge podierne i FSC-certificeret træ og genanvendeligt stål i stedet for det gængse materiale laminat som ikke er genanvendeligt.”

Interiøret vil derfor primært komme til at bestå af stål, glas og træ, da disse alle er materialer, som kan genanvendes. Ydermere skal væggene males med økologisk maling, og tæpperne på gulvene er fremstillet af gamle fiskenet, så også disse får nyt liv. Derudover vil alle inventardelene blive fremstillet i Danmark, så der også her vil være en mere positiv påvirkning på transporten.

Med det nye koncept for indretningen i butikkerne opnår KnowledgeCotton Apparel et mere helstøbt billede af en bæredygtig virksomhed, hvor flere aspekter af forretningen er inkluderet.

“Vi ønsker at gøre en forskel og bidrage til at gøre modeindustrien mere miljøvenlig ved hele tiden at sætte nye mål for vores indsats for bæredygtighed. Et naturligt led i det arbejde er et nyt shop-design, som reflekterer vores CSR-politik og -holdninger til at sætte et grønt “footprint”,” siger administrerende direktør Mads Mørup fra KnowledgeCotton Apparel.

Det nye interiørkoncept vil i løbet af sensommeren blandt andet blive lanceret i KnowledgeCotton Apparels butikker i LaFayette i Paris, Åhléns i Stockholm, Stockmann i Helsinki samt i Magasin og Illum i København.