Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Kristian Andersen CIFF
MODEUGE

CIFF-direktør: “Det er ikke længere nok at have et stærkt navn”

Han holder altid, hvad han lover, han driver sin forretning som et ’community’ og så betegner han forholdet til CFW som et ægteskab med alt, hvad det indebærer af op- og nedture. Som CEO for den danske modemesse CIFF er Kristian Andersen klar til en uge i modens tegn.
Han holder altid, hvad han lover, han driver sin forretning som et ’community’ og så betegner han forholdet til CFW som et ægteskab med alt, hvad det indebærer af op- og nedture. Som CEO for den danske modemesse CIFF er Kristian Andersen klar til en uge i modens tegn.

Kristian Andersen er klar til endnu en modeuge som administrerende direktør for modemessen CIFF – denne sæson med en stor nyhed til at skyde det hele i gang. CIFF har i dag løftet sløret for et nyt projekt kaldet ‘Enlightment’ – et projekt, der er kommet til verden i samarbejde med den hypede designer Virgil Abloh, supermodellen Naomi Campbell og den ikoniske modefotograf Nick Knight. Deruodver er projektet for anden sæson i træk kurateret af Stavros Karelis fra London-konceptet MACHINE A.

Virgil Abloh da han sidste sæson for første gang samarbejdede med CIFF.

Det er dog langt fra en nyhed, at Kristian Andersen og resten af CIFF-teamet har international rækkevidde. Sidste år prøvede det danske messekoncept kræfter med L.A. og i juni i år kunne de fortælle, at de er klar til øge sin internationale tilstedeværelse og strategi, når de i 2019 bringer en del af messen til Paris for første gang.

Vi har taget en snak med Kristian Andersen om modeugen, der står for døren. Læs hvordan han forbereder sig i løbet af året, hvorfor han betegner CIFF som et ’community’, og hvorfor han – stadig – mener, at modeugen på sigt bør rykkes til tidligere på sommeren.

Du beskrev i vores interview med dig sidste år din rolle som en slags kurator – vil du uddybe?
“I dag er det ikke længere nok at have et godt eller endda super godt og stærkt navn. Det handler primært om evnen til at sætte de rigtige kræfter og personligheder sammen omkring et bord til et fælles relevant projekt. CIFF er i dag et brand og en destination for nogle af de mest indflydelsesrige personer i verden. Så rollen som kurator er i princippet blot en helt naturlig del af det daglige arbejde. Det handler ikke længere om, hvad kan du gøre for mig, eller hvad kan jeg gøre for dig. Det handler om, hvad kan vi gøre sammen.”

Hvordan ruster du dig gennem året til den rolle?
“Et typisk år for mig kører i et konstant loop mellem København, og de primære byer, vi opererer i. London, Paris, NY, LA, og Hong Kong. Efter bedste evne forsøger teamet at arbejde både 6, 12, og 18 måneder frem i tiden. Nogle af de tungere projekter kræver 6-8 måneders forberedelse, således vi sikrer, at alle har det godt, og at projektet og budskabet har international rækkevidde.”

Beskriv på hvilken måde, du ser CIFF som et community?
“Siden jeg satte mig i stolen, for næsten syv år siden, har ambitionen været at drive forretningen som et ’community’. Der findes mange messer rundt om i verden, de fleste udfordret på fornyelse og indhold. CIFF er en forretning, men den er drevet ud fra tanken om, at det internationale fælleskab er langt vigtigere at fokusere på end den traditionelle måde at drive en messe på. Det er ikke prisen, location og København, der holder på folk til CIFF. Det er, hvem man møder, hvad man kan få lov til, og det stærke sammenhold, der gør vi er, hvor vi er i dag. Alt det skal plejes som en nyfødt baby hver dag!”

Hvordan ser du relationen mellem CIFF og Copenhagen Fashion Week?
“Gennem årene har det lige som alle gode ægteskaber budt på både up’s and down’s. Jeg føler, at vi i dag og fremover har en fremtid sammen. København har brug for en stærk privat og officiel partner i forhold til det overordnede budskab til omverden.”

Du talte allerede for to år siden om en revurdering af modeugens format og datoer. Der er stadig modeuge i starten august – hvad er der sket i den udvikling sidenhen?
“Modeugen bør i min optik ligge i januar eller februar, som nu, og i slut juni. Det er der heldigvis en ret så bred opbakning til efterhånden. Sammen med DM&T og CFW-organisationen vil vi fortsat italesætte både fordele og ulemper ved at ligge lidt tidligere og før den danske skolesommerferie. Vi rykker ikke CIFF, før der er bred enighed blandt vores udstillere og branchen. Men det er klart, at set ud fra et kommercielt synspunkt vurderer vi, at vi kan få langt flere købestærke indkøbere til byen, mens deres budgetter stadigt er store. Vi ser de fleste af vores udstillere have travlt i Tyskland, Italien og Frankrig før ferien. Kunne vi slå det sammen med CIFFs positionering og København som modedestination er vi på vej til noget helt unikt.”

Det er særligt på grund af herrebrandsne, at du gerne så modeugen blive rykket – hvad vil det ellers give af fordele at flytte modeugen?
“Det gælder bestemt ikke kun herrene. De fleste dynamiske pigebrands, vi operer med, er klar før ferien. En flytning af modeugen på sigt giver også brandsne mulighed for at se på, hvordan kollektionerne skal indrettes. Det er ikke nødvendigvis kun hovedkollektionen, der i dag er den bedst omsættende på et helt år. Det giver – eller tvinger – også branchen til at tænke nyt, ruste sig til de helt ufattelige krav, der er til fornyelse, som man død og pine er nødt til at forholde sig til.”

Du sagde i 2016: “Vi regner med næste år at kunne præsentere branchen for et stærkere og mere internationalt fokuseret set up i København fra 2018. Vi har også planer for et nyt format for en ny showscene.” Er det nu? Og hvad går det ud på?
“CIFF har altid fokuseret på at repræsentere de mest relevante brands fra udlandet og dermed kunnet tiltrække de stærkeste og mest toneangivende indkøbere. Samtidigt har vi mulighed for sammen med skandinaviske brands at lave et setup, der gør, at de mest relevante skandinaviske brands er blandet med de udenlandske. Det er sådan, det ser ud i verden og i butikkerne. Vi har en del shows på programmet denne sæson og arbejder løbende med at udvikle showkonceptet. Således danske brands på sigt sammen med internationale brands på lige niveau med selve CIFF formatet får en unik mulighed for at præsentere deres kollektioner.”

Hvad har du arbejdet hårdest på siden sidste modeuge, og hvad glæder du dig især til at præsentere denne sæson?
“I princippet er der ikke noget, der kræver mere end andet. Man siger godt nok, at alt er ikke lige vigtigt. Men på CIFF har jeg heldigvis et helt fænomenalt team både her og i udlandet, der altid forsøger at sikre, at vi husker alle detaljer og personer, således vi kan opfylde små, store, og til tider meget krævende forespørgsler. Så på den ene side opererer vi meget personligt, direkte og som en lille forretning, på den anden side har vi styrken i at være en del af BC Hospitaly Group, vores fantastiske hoteller, og ikke mindst en helt igennem bæredygtig forretningsvision, der matcher et internationalt marked.

Her og nu ser jeg meget frem til at præsentere vores ’Let there be light’ projekt med Naomi Campbell, Virgil Abloh, Little Sun Foundation og Olafur Eliason i Raven Projects.”