Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Bæredygtig mode - "Det er forbrugeradfærden der skal ændres"

"Vi må ændre selve måden, hvorpå folk konsumerer mode. Som designer bærer man en del af ansvaret for at få folk til at ændre den måde, de anskuer mode på,” siger seniorforsker ved Central St. Martins.
"Vi må ændre selve måden, hvorpå folk konsumerer mode. Som designer bærer man en del af ansvaret for at få folk til at ændre den måde, de anskuer mode på,” siger seniorforsker ved Central St. Martins.

 

For en uge siden inviterede NICE til gratis webseminar om bæredygtig forbrugeradfærd. Mere end 40 virksomheder fra såvel Danmark som udlandet lyttede med, mens blandt andre bæredygtighedseksperter fra Vivenne Westwood, H&M og London-designskolen Central St. Martins debatterede under overskriften The State of the Art in Sustainable Fashion Consumption. 
 
Der blev altså stillet skarpt på, præcis hvilken holdning forbrugerne har til bæredygtig mode og bæredygtigt forbrug. 
 
Og ifølge Mo Tomaney, der er seniorforsker ved Central St. Martins’ institut for Responsible Fashion and Textiles, er der slet ikke nødvendigvis i produktionsleddet, arbejdet bør gøres. Hun peger på, at moderne forbrugere ønsker at klæde sig på en ny måde hver eneste dag:
 
”Og det er svært, hvis man samtidig skal bidrage til en bæredygtig modekonsumption. Derfor må vi ændre selve måden, hvorpå folk konsumerer mode,” siger hun og fortsætter:
 
”Som designer bærer man en del af ansvaret for at få folk til at ændre den måde, de anskuer mode på.”
 
Webinaret, der er det andet af tre, er en del af optakten til NICE’ stort anlagte Copenhagen Fashion Summit, der løber af stablen 3. maj 2012 i Operaen. NICE er det bæredygtige nordiske modeinitiativ, der i Danmark hører under Danish Fashion Institute
 
Når det handler om selve virksomhedernes kommunikation, peger Mo Tomaney på, at industrien bør se til andre sider og finde inspiration til, hvordan man bedst angriber den bæredygtige vinkel.
 
”Kommunikation er nøgleordet. vi kan se på andre sektorer, tag som eksempel fødevareindustrien, hvor Fairtrade-organisationen er dygtige til at fortælle de gode historier.”
 
Både dette andet seminar i rækken og det første introducerende seminar blev optaget og kan (gen)høres lige her.
 
Vil du have endnu mere input om bæredygtig mode, kan du lytte med, når tredje seminar i rækken live-streames den 3. april. Mere om det i næste uge.
 
Husk også at melde dig til Copenhagen Fashion Summit 2012 – verdens største event for bæredygtig mode.
Det foregår 3. maj i Operaen i København. 
Læs mere lige her.