Gallery: Åben onsdag, luk lørdag.
FashionForum har været rundt hos en række danske brands og fanger en ny, gryende optimisme - og nogle forslag til, hvad der skal ændres på messerne.På Gallery lørdag efter frokost er der stille. Meget stille. På nogle stande er folk ved at lave de sidste hektiske salg, mens de fleste ser ud som om de er trætte og gerne vil have pakket sammen. Men under den døsige overflade lurer en boblende optimisme, for torsdag og fredag har for mange budt på nye kunder, gode salg og god international opmærksomhed.
”Vi har haft det super godt, med masser af gode indkøbere. Vi bliver nødt til at sige nej til nogle danske butikker, men der har været virkelig gode internationale,” siger Melissa Bech, international sales rep. hos Wood Wood, hvor blandt andet franske Galeries Lafayette har været forbi.
Ligeledes positiv er man hos Day Birger et Mikkelsen, hvor afholdelsen af et modeshow torsdag aften betød øget travlhed fredag.
”Det gav noget ekstra fredag, at vi holdt showet torsdag. Vi har fået mange nye kunder ind og de har lagt store ordrer. Især fra Rusland, Polen og Italien har der været interesse,” lyder det fra Stine Bering, sales developer hos brandet.
Åben onsdag, luk lørdag.
Hos Elise Gug har man lidt utraditionelt valgt ikke at tage hele kollektionen med – i stedet viser man film og billeder, præsenterer universet og skriver ordrerne senere. Og selvom tøjet ikke har været i så direkte fokus, melder man også her om en god ude.
”Der har været mange kunder, med nogle gode italienske og skandinaviske indkøbere. Men lørdag er stille. Det ville give mere mening, hvis man havde åbent om onsdagen og lukket om lørdagen – folk kommer alligevel ikke,” lyder det fra Niels Kongshaug, grundlægger af virksomheden.
”Og så burde der være åbent fra 9-18, i stedet for den der grosserertid med at åbne klokken ti,” siger han.
Saml det hele
Han er ikke den eneste, der har forslag til forandringer. Generelt på standende hører man mange ideer til småjusteringer af messelivet, men hos Sand melder man alligevel klart ud.
”Det ville gøre indkøberne mere glade, hvis man kunne samle alle messerne på en stor, så det hele var samlet,” lyder det fra Tina Zahll, sælger hos Sand.
Brandet er for tredje gang repræsenteret på Gallery med damekollektionen, mens herrekollektionen er i showroom.
”Næste sæson vil vi gerne have herre med, så vi kan præsentere et samlet univers. Og vi er rigtig glade for at være her og på balkonen. Vi har haft stort set alle vores eksisterende kunder inde og mange nye interesserede,” siger hun og nævner at indkøbere fra især Norge, Sverige, England og Tjekkiet har været forbi – udover de danske.
Danskerne tilbage
Hos mærket Dansk er man ligeledes overordentligt glade. Her melder sælger Frederikke Toftsø at salget er gået virkelig, virkelig godt.
”Vi har de sidste sæsoner mest solgt til internationale kunder, men nu er de danske kommet tilbage igen – og de laver ordrer med det samme,” siger hun.
Hos Lollys Laundry melder man også om god respons og en positiv oplevelse. Her har man sænket priserne en smule, hvilket har været populært blandt indkøberne.
Fanger nye ind
Hos skobrandet Gardenia Copenhagen er man også tilfredse. Men aktiviteten på Gallery er ikke brandets hovedfokus – Gardenia Copenhagen har nemlig fast showroom på skomessen i Bella Center.
”Så vi bruger mest Gallery til at fange nye potentielle kunder ind – især nogle af de udenlandske. De kommer ikke i Bella Center, siger Emilie Wøjdemann Thomsen fra Gardenia Copenhagen.
”Vi har alligevel også kun en tredjedel af kollektionen med herud – så vi vil gerne have dem over i showroomet og lave ordrerne,” siger hun.