Vision: Et samlet København er vejen frem
Vision tager nu bladet fra munden i et indlæg om modeugens placering og betydningen af et stærkt samarbejde - debat startet efter CPH Kids rykker ud af modeugen.Hvornår skal modemesserne afholdes i København, lyder det store spørgsmål for tiden. Debatten blev sparket i gang af børnemodemessen CPH Kids, der i sidste uge meddelte, at man rykker sin messeaktivitet fra august og frem til juni – fra og med juni 2013.
Det fik efterfølgende CIFF-direktør Kristian W. Andersen til at forfatte en kronik – og nu er det Visions tur til at tage debatten op og kommentere på CIFF-direktørens kronik, som du kan læse lige her.
I en meddelelse sendt til FashionForum.dk kan vi her bringe et indlæg, skrevet af Natasha Skou, PR- og marketing manager hos Vision. Indlægget er bragt i sin fulde længe.
Kronikken er overraskende læsning. Det er da utrolig interessant, at Kristian Andersen udtrykker bekymring, for det må jo også betyde at det er et udtryk for samarbejdsvillighed. Det kan undre mig, da CIFF afviste al form for samarbejde sidste sæson – kronikken tyder da bestemt på nye toner fra CIFF.
Der er ingen tvivl om, at København har en udfordring, og det kræver at messe-arrangørerne samarbejder – og et samlet København er vejen frem. Alle involverede i modeugen bærer et ansvar – og det er at få byen til at fungere. Sammen kan vi løfte opgaven!
VISION er parate til at genoptage de fælles services, vi har tilbudt indkøbere og presse de sidste mange sæsoner. Det er bare ærgerligt, at vi ikke oplevede samme samarbejdsvilje under den netop overståede modeuge. Der er ingen tvivl om at det var til stor gene for indkøberne og presse, at infrastrukturen ikke virkede.
Der manglende en fælles shuttle service, idet CIFF fravalgte et samarbejde med både VISION og CPH Kids. VISION’s gratis shuttle service var bestemt ikke nok i sig selv idet vi ikke kan bære det rent økonomisk at tilbyde alle byens besøgende en gratis shuttle service – det er en opgave, messearrangørerne bør løfte fælles. Men vores shuttle kørte konstant i alle messedage – og den fragtede også indkøbere til andre messe destinationer.
Men vi må jo se fremad – og disse udtalelser fra Kristian Andersen vil vi her fra VISION vælge at opfatte som en håndsrækning – og forhåbentlig vil det betyde en genoptagelse af de fælles tiltag i modeugen. Det handler jo ikke kun om at blive enige om en dato, men at få sat nogle flere fælles tiltag i gang igen. Første spæde skridt i den rigtige retning ville da bestemt være en gratis shuttle service til indkøbernes og pressens bedste. Men jeg håber meget, at pressen vil følge op på disse fine udtalelser fra CIFF om en samlet branche.
Derudover kræver det dog også, at CIFF ser virkeligheden i øjnene – og den er et København med tre voksendestinationer og ikke én destination. VISION sammenlagde sidste sæson to destinationer til én destination for at styrke København – det gælder nu om at få byen til at glide med de destinationer, der eksisterer.
Man kan bruge nok så mange millioner på at støbe sit eget produkt færdigt og på at få indkøberne til byen, men det er spildte kræfter hvis indkøbere og presse kun oplever en brøkdel fordi infrastrukturen halter. København har så meget at tilbyde – 2700 brands, 46 shows, et utal af fester og gode madoplevelser. Oplever indkøberne og pressen helheden, så kan vi begynde at kalde os Nordeuropas førende modedestination.
Vi, hos VISION, ser meget frem til næstkommende møde i forhold til styrkelsen af København. Det er vores indtryk, at vi igen kan skabe nogle fælles initiativer i modeugen til gavn for både udstillere, indkøbere, presse og som i sidste ende vil styrke Københavns modeuge.
Udover naturligvis at styrke vores eget produkt og egne indgangsforhold, så vil det være af højeste prioritet hos VISION at give indkøberne og pressen et København, der glider – hvor man oplever helheden og det unikke udvalg af internationale og skandinaviske brands samlet i én by. Forhåbentlig vil indkøbere og presse opleve en bedre infrastruktur ved næste messe d. 31. januar-2. feb. 2013.
Natasha Skou