Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Unge køber nyt tøj i stedet for at vaske det, de har

En fjerdedel af de 18-29-årige køber nyt tøj, når vasketøjskurven er fuld.
En fjerdedel af de 18-29-årige køber nyt tøj, når vasketøjskurven er fuld.

Dovenskab og forbrugerisme går tilsyneladende hånd i hånd. I hvert fald har lige omkring 25 pct. af de unge mellem 18 og 29 år inden for det seneste år købt nyt tøj, fordi deres gamle tøj var til vask.

De unge har købt nyt tøj som en direkte følge af, at der ikke var mere rent tøj tilbage, og de har gjort det mindst én gang og helt op til 14 gange i løbet af året. Det skriver Politiken.dk.

Derved skiller den yngre aldersgruppe sig væsentligt ud fra andre aldersgrupper, viser en undersøgelse, der er foretaget af analyseinstituttet Cint for Samsung.

Undersøgelsens resultat kommer ikke bag på Louise Fredsbo Karlsson, der er AC-tekniker ved Miljøstyrelsens Kemikalieenhed. Det stemmer nemlig overens med en anden undersøgelse fra 2012, der med støtte fra Nordisk Ministerråd kortlægger tekstilforbruget i henholdsvis Danmark, Finland og Sverige.

Her viser det sig, at der i Danmark forbruges omkring 89.000 ton tøj om året, svarende til 16 kg per indbygger. Halvdelen af tøjet bliver ikke genanvendt eller genbrugt, men ender højst sandsynligt i forbrændingsanlæggene.

”Vi kan se, at mængden af tekstil, man anvender til produktion af tøj, i Danmark er steget med 36 procent fra 2003 til 2010. Desuden har 80 procent af det tøj, som danskerne smider ud, 75 procent af tøjets levetid tilbage,” forklarer AC-tekniker Louise Fredsbo Karlsson til Politiken.

Kilde: Politiken.dk