Med stort, internationalt samarbejde når Jane Kønig et helt nyt marked
Den danske smykkedesigner har teamet op med Barcelona-baserede, Inditex-ejede Stradivarius om en smykkekollektion til vinterens højtider.Det er ingen hemmelighed, at Jane Kønig startede året en smule turbulent. Få dage inden nytår gik smykkefirmaet konkurs for to uger senere at genopstå med en ny investor i ejergruppen. “Genfødslen af Jane Kønig bringer ny energi og passion for at skabe ikoniske designs, og jeg glæder mig til den rejse, vi nu skal på,” lød det fra Jane Kønig dengang. Nu, på tærsklen til årets afslutning, tager virksomheden et nyt, stort skridt på den rejse i form af et kommercielt samarbejde med den spanske virksomhed Inditex, der står bag kvindetøjsbrandet Stradivarius. Stradivarius havde et ønske om at arbejde med et Københavner-baseret smykkebrand og havde i forvejen et kendskab til Jane Kønigs univers.
LÆS OGSÅ: Hun fejrede nytår med en konkurs – men starter 2024 med en genkomst
“Det har åbnet helt nye døre for os. Inditex har omkring over 800 butikker i hele verden, og vi bliver præsenteret i udvalgte butikker, hvilket giver Jane Kønig en utrolig eksponering. Det er en fantastisk mulighed for at nå ud til en bredere global kundebase og styrke vores position på det internationale marked,” fortæller Jane Kønig om samarbejdets betydning for hendes virksomhed.
Smykkekollektionen med Stradivarius består af 18 dele og er kendetegnet af Jane Kønigs geometriske former, samt stjerne- og månemotiver. Kollektionen er designet til at komplementere Stradivarius’ festkollektion og inkluderer små og store øreringe med og uden sten, fingerringe og en enkelt statement-halskæde skabt i zink og jern og derfor også i et billigere prissegment end Jane Kønigs egne smykker. Et kollektionssamarbejde, der ikke alene gør det muligt for Jane Kønig at nå ud på et internationalt og kommercielt marked, selve processen med at arbejde i så stor en skala har også været en oplevelse i sig selv for smykkedesigneren med base i København:
“Det har været virkelig sjovt! Det er et helt andet slags firma end vores og at lave ‘bling-bling’-smykker og samarbejde med en så stor aktør som Inditex har været enormt spændende. Så jeg har virkelig haft det sjovt med at samarbejde med designteamet og det kreative team hos Stradivarius.”
Smykkekollektionen lanceres tirsdag den 13. november i udvalgte Stradivarius-butikker og online. Se kollektionen her.