Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Model wearing Sinéad O´Dwyer SS25 during Copenhagen Fashion Week
MODEUGE

Vogue Business: International tilbagegang på kropsdiversiteten

Vogue Business har netop offentliggjort deres Size Inclusivity Report 2025 i kølvandet på afslutningen af SS25-modeugerne.
Vogue Business har netop offentliggjort deres Size Inclusivity Report 2025 i kølvandet på afslutningen af SS25-modeugerne.

Den globale udbredelse af Ozempic som vægttabsmiddel har sat sit præg på modeverdenen. En modeverden, der ellers var begyndt at bevæge sig i en mere kropspositiv retning. Sådan lyder det fra Vogue Business i forbindelse med udgivelsen af deres årlige rapport om størrelsesinklusion på baggrund af optælling og analyse af de seneste modeuger i Paris, Milano, New York og London. 

“Det er som om, at brands har vendt ryggen til en inkluderende casting i et stykke tid, men denne sæson sad jeg til shows, hvor der tidligere har været større modeller, og nu var der ingen. Det var så nedslående, at repræsentation var væk,” fortæller fashion features director hos Dazed, Emma Davidson, til Vogue Business.

LÆS OGSÅ: 5 shows, der viste hvordan et modelcast bør se ud i 2024

Vogue Business har inddelt alle modeller på catwalken til de fire store modeuger i kategorierne straight-, mid- og plus-size. I Paris lå Ganni, der denne sæson havde sin parisiske modeugedebut, på en femteplads med 88,9 procent straight-size modeller og 11,1 procent midsize. I Milano var det ikke muligt for Vogue Business at lave en top 10, fordi kun 9 shows havde mindst én mid- eller plus-size model. I New York var repræsentationen af plus-size modeller meget lille, og mid-size-kategorien var i høj grad holdt oppe af muskuløse mænd. På grund af mængden af nyt og progressivt talent, stak London Fashion Week ud som den mest størrelsesinkluderende modeuge af de fire – hvilket også tidligere har været tilfældet.

Generelt set er størrelsesdiversiteten ifølge rapporten forringet i forhold til tidligere sæsoner. Yderligere peger rapporten på udbredelsen af Ozempic som en af grundene til den negative udvikling. Flere influencere er begyndt at reklamere for Ozempic som slankemiddel, og vægttab er en generel tendens blandt kendte mennesker, lyder det i rapporten. Strømninger, der kædes sammen med, at den størrelsesdiversitet, der ellers har været på dagsordenen i modeverdenen de seneste år, ikke længere fremstår lige så presserende. Emma Davidson ser også udviklingen som en del af et større nedskæringsbillede: 

“Jeg gætter på, at kropsdiversitet bare var en trend, og så snart en eller to er gået tilbage til, hvad de lavede før, følger alle efter. Budgetterne bliver skåret ned. Vi ser det på tværs af catwalken; forenklede styles, forenklede invitationer, forenklede reklamekampagner. Jeg tror, at budgetterne er så stramme, at de ikke gider at tænke på størrelsesinkluderende casting,“ fortæller hun til Vogue Business. 

Også i Fashion Forums egen optælling af modeller efter Copenhagen Fashion Week SS25 blev det tydeligt, at også kropsdiversiteten herhjemme lader noget tilbage at ønske, selvom en positiv udvikling i gang er i gang. Her udtalte casting director Emma Matell sig: 

“Jeg synes, at der de seneste år har været meget mere diversitet på de københavnske catwalks, og jeg synes, at Copenhagen Fashion Week som organisation gør et godt stykke arbejde med at opfordre til inklusion. Men af en eller anden årsag, var der en håndfuld mennesker, der i år nævnte for mig, at det føltes mindre størrelsesinkluderende på tværs af alle brands pånær nogle enkelte shows, som så endte med at stå meget ud.”

LÆS OGSÅ: Copenhagen Fashion Week udpeget som den mest størrelsesinkluderende modeuge

En udvikling Emma Matell igen udtaler sig om i rapporten fra Vogue Business, og som skræmmer hende – særligt når det kommer til modellers fysiske og mentale sundhed:

“Modeller kan gå ind i et rum og blive afvist 10 til 15 gange på en dag. Hvis det sker for dig, vil du sikkert have lyst til at ændre dig selv. Næste sæson vil du gerne have, at det går bedre. Og når man ser på catwalken lige nu, kunne man tro, at det betyder at tabe sig,” udtaler hun til Vogue Business. 

Emma Matell efterlyser bedre systemer for beskyttelse af modeller og henviser desuden til de danske regler for modellers sundhed indført i 2015 med Modebranchens Etiske Charter som et godt eksempel på et positivt tiltag.

Læs hele rapporten fra Vogue Business her.