Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Se de første billeder fra Louise Lyngh Bjerregaards artisanal kollektion

Enkelheden i pressematerialet fra Louise Lyngh Bjerregaards AW24/25-artisanal kollektion står i skærende kontrast til kompleksiteten af det show, hun viste i Paris den 24. juni. Alligevel er det i deres simplicitet, de rene beskrivelser af de enkelte looks, at hendes værker – som er den eneste rette betegnelse for hendes designs – folder sig ud og finder deres plads. Som her for et look, der ellers er det nærmeste, Louise Lyngh Bjerregaard kommer ‘ligetil’.

“Sort strikket aftenkjole i metallisk garn og mohair-intarsia-grafik. Mohair rib-detaljer. Selvsiddende Chat Perdu-printede strømper i bomuldsblonde som armvarmere. Mini-armvarmere i sort mohairstrik med farvede intarsia-detaljer. Håndsyet blå aftenhandske med udsmykning. Selvsiddende strømper i grønt guld med stjernetrykt og rødpyntede blonder. Lange strømper i sort mohairstrik med farvede intarsia-detaljer og kontrastrib. Udsmykket visirhat i sort satin med rødt linealprint foret med nålestribet stof og grosgrainvævede bånd.”

LÆS OGSÅ: “Hendes kreationer falder på plads”: Louise Lyngh Bjerregaard tildeles stort, dansk legat

Og sådan bliver det ved i de fem nu offentliggjorte looks fra Louise Lyngh Bjerregaards efterårs-vinter-præsentation. En kollektion, hvor man så tydeligt kan se hende, men samtidig også en kollektion, der løfter hendes kunnen til nye dimensioner. Strikken, der før var hovedpersonen i størstedelen af hendes design, fremgår nu mere som små, men vigtige biroller til fordel for printet silke (med børnetegninger og linealprint), læder og en langt mere grafisk silhuet. En silhuet, hvor corsager og krinoline-effekter giver en stramhed i det overvældende og detaljerige. Som i den rød-hvid stribede aftenkjole båret af en sirligt syet læderkorsage med draperet skørt, der drejer sig om kroppen og generøst breder sig over gulvet. Som den korte sort-rød-sølv-ternede krinoline-kjole og den asymetriske frakkekjole i sort satin med det røde, gennemgående linealprintede mønster. Sindrigt konstruerede og komplekse looks som Louise Lyngh Bjerregaard har skabt fra sit parisiske atelier i samarbejde med nogle af Paris’ dygtigste couture-skræddere.

Til showet havde hun allieret sig med top-stylist Camille Bidault-Wattington, der, som et elegant underspillet powermove, havde skabt nye sammenhænge i kollektionen. Den næste finale, som jeg faktisk slet ikke kan vente på at se, bliver, hvordan Louise Lyngh Bjerregaards seneste kreationer vil komme ud og leve i nye konstallationer; på gaden, til fester, til premiere.

Model iklædt Louise Lyngh Bjerregaards AW24/25-kollektion
Look 1: Black knitted evening dress in metallic yarn and mohair intarsia graphic. Mohair rib detailing. Chat Perdu printed stay-up stockings in cotton lace as arm warmers, Mini arm warmers in black mohair knit with colored intarsia detailing. Hand-sewn blue evening glove with embellishment. Green gold star printed stay up stockings with red embellished lace, long stockings in black mohair knit with colored intarsia detailing and contrast ribbing. Embellished visor hat in black satin with red ruler print graphics, lined with and grosgrain ribbon finishes.
Model iklædt Louise Lyngh Bjerregaards AW24/25-kollektion
Look 3: Black, red and silver checkered crinoline in knit with drop stitching. Button embellishment and upcycled fur detailing. Turtleneck in black with red ruler print graphics. Dusty green high waisted capri pants in chintz with Soleil embroidery, belt loops, side pockets, raw hem and visible zigzag stitching. Leggings in black with red ruler print graphics. Chat Perdu printed stay-up stockings in yellow cotton lace. Metal hardware embellished visor hat in green pinstripe lined with pinstriped culpro fabric and grosgrain ribbon finishes.
Model iklædt Louise Lyngh Bjerregaards AW24/25-kollektion
Look 10: Asymmetrical evening coat in black satin with red ruler print graphics. Draped double side button closing and shawl collar. Dropped shoulder on the right side, shoulder padding on left. Visible topstitching. Knitted checkered hat with up-cycled fur detailing. Chat Perdu printed stay-up stockings in cotton lace.
Model iklædt Louise Lyngh Bjerregaards AW24/25-kollektion
Look 12: Padded Mad Circus mini crinoline with engraved pushbuttons, lined with checkered red tulle, and up-cycled fur finishes. Padded Mad Circus bum pillow with adjustable lace. Wired lace-up corset in pink checkered seersucker fabric lined with itself, double straps and enhanced hip cups. Graphic Mad Circus turtleneck, Chat Perdu printed stay-up stockings in cotton lace as arm warmers, hand-sewn blue evening glove with embellishment, pinstriped high-waisted loose fit office pants, knitted checkered hat with silver detailing and up-cycled fur detailing.
Model iklædt Louise Lyngh Bjerregaards AW24/25-kollektion
Look 14: Draped evening ball gown in chintz with yellow lining, visible zig zag topstitching, raw edges and horsehair finishes. Yellow checkered midi length bustier with boning and bra cup draping, hook and eye side closures. Reverse red leather bustier with enhanced hip cups. Reversed metal hardware, visible topstitching, laced back closure, striped visible lining with signature and date of creation, ‘Saison d’été’ yellow graphic print on the inside. Visible safety pins with metal hardware. Chat Perdu printed stay-up stockings in yellow cotton lace. Embellished Mad Circus visor hat, lined with pinstriped culpro fabric and grosgrain ribbon finishes.