Se de første billeder fra Louise Lyngh Bjerregaards artisanal kollektion
Enkelheden i pressematerialet fra Louise Lyngh Bjerregaards AW24/25-artisanal kollektion står i skærende kontrast til kompleksiteten af det show, hun viste i Paris den 24. juni. Alligevel er det i deres simplicitet, de rene beskrivelser af de enkelte looks, at hendes værker – som er den eneste rette betegnelse for hendes designs – folder sig ud og finder deres plads. Som her for et look, der ellers er det nærmeste, Louise Lyngh Bjerregaard kommer ‘ligetil’.
“Sort strikket aftenkjole i metallisk garn og mohair-intarsia-grafik. Mohair rib-detaljer. Selvsiddende Chat Perdu-printede strømper i bomuldsblonde som armvarmere. Mini-armvarmere i sort mohairstrik med farvede intarsia-detaljer. Håndsyet blå aftenhandske med udsmykning. Selvsiddende strømper i grønt guld med stjernetrykt og rødpyntede blonder. Lange strømper i sort mohairstrik med farvede intarsia-detaljer og kontrastrib. Udsmykket visirhat i sort satin med rødt linealprint foret med nålestribet stof og grosgrainvævede bånd.”
LÆS OGSÅ: “Hendes kreationer falder på plads”: Louise Lyngh Bjerregaard tildeles stort, dansk legat
Og sådan bliver det ved i de fem nu offentliggjorte looks fra Louise Lyngh Bjerregaards efterårs-vinter-præsentation. En kollektion, hvor man så tydeligt kan se hende, men samtidig også en kollektion, der løfter hendes kunnen til nye dimensioner. Strikken, der før var hovedpersonen i størstedelen af hendes design, fremgår nu mere som små, men vigtige biroller til fordel for printet silke (med børnetegninger og linealprint), læder og en langt mere grafisk silhuet. En silhuet, hvor corsager og krinoline-effekter giver en stramhed i det overvældende og detaljerige. Som i den rød-hvid stribede aftenkjole båret af en sirligt syet læderkorsage med draperet skørt, der drejer sig om kroppen og generøst breder sig over gulvet. Som den korte sort-rød-sølv-ternede krinoline-kjole og den asymetriske frakkekjole i sort satin med det røde, gennemgående linealprintede mønster. Sindrigt konstruerede og komplekse looks som Louise Lyngh Bjerregaard har skabt fra sit parisiske atelier i samarbejde med nogle af Paris’ dygtigste couture-skræddere.
Til showet havde hun allieret sig med top-stylist Camille Bidault-Wattington, der, som et elegant underspillet powermove, havde skabt nye sammenhænge i kollektionen. Den næste finale, som jeg faktisk slet ikke kan vente på at se, bliver, hvordan Louise Lyngh Bjerregaards seneste kreationer vil komme ud og leve i nye konstallationer; på gaden, til fester, til premiere.