Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Birger Christensen Collective fortsætter partnerskab med Copenhagen Fashion Week

Talentpartnerskabet er et led i virksomhedens bæredygtighedsstrategi.
Talentpartnerskabet er et led i virksomhedens bæredygtighedsstrategi.

Da Birger Christensen Collective tidligere på måneden udsendte sin årlige sustainability report for 2023 var et stort punkt på dagsordenen ’Partner to be better’. Som et af Birger Christensen Collectives redskaber for at skabe en mere bæredygtig modeindustri, vil de investere i branchens nytænkende designere og producenter så de hurtigere kan nå deres mål.

Ét af de partnerskaber er med Copenhagen Fashion Week, som ved den forestående modeuge løber af stablen for tredje sæson. Her er Birger Christensen hovedpartner på CPHFWNewTalent-programmet, som støtter nye talenter på den nordiske modescene. For SS25-sæsonen er Berner Kühl, Stamm, Alectra Rothschild/Masculina og Rolf Ekroth en del af programmet.

“I 2023 indgik Birger Christensen Collective i et partnerskab med CPHFWNewTalent som mentor for designere, der har haft virksomhed i mindre end fem år. Programmet tilbyder en struktureret støtte, som fokuserer på virksomhedsvækst, mentorskab og finansiel støtte. Som en virksomhed, der værdsætter ungt talent, føler vi et stort ansvar for at støtte den næste generation af nordiske designere. Vi tror på, at vidensdeling og samarbejde på tværs af industrien er essentielt, og vi er meget stolte af at kunne hjælpe de nye kreative med at skubbe modebranchen fremad,” lyder det i virksomhedens sustainability report.

I rapporten står også mål for 2025, hereundr at ansætte ti procent af virksomhedens praktikanter henover et år og indgå partnerskaber med universiteter for yderligere at støtte unge talenter. Begge mål, som de har opnået eller er tæt på at opnå. Det samme gælder målet om at blive B Corp-certificeret inden 2025, som de er tæt på.

Et mål for 2025, de ikke er begyndt at arbejde på endnu, er, at 100 procent af kollektionerne har digitalt indhold om værdikæden, pleje af tøjet, og hvad forbrugeren skal gøre, når de ikke længere ønsker at eje det .

Samtidig kan man læse i rapporten, at Birger Christensen Collective ved hjælp af Clo3D har nedbragt antallet af samples og samtidig arbejder mod at have blive fri for deadstock ved at producere på baggrund af forudbestillinger. De usolgte styles, de alligevel måtte få, vil de sælge via lagersalg. I 2025 har Birger Christensen Collective et mål om, at 100 procent af kollektionerne skal bestå af ‘foretrukne materialer’ – lige nu ligger det tal på 80 procent –, mens de frem mod 2030 fuldstændig vil udfase brugen af jomfrumaterialer.

Udover at være hovedpartner på CPHFWNewTalent deltager Birger Christensen Collective også i sommerens modeuge med shows fra Remain og Rotate.