Nyuddannet fra Det Kongelige Akademi i spotlightet på Pitti Uomo
Caoimhe Dowling er en af de udvalgte designere, der har fået plads på dette års Pitti Uomo i et projekt støttet af Kering Group.Da den italienske modemesse Pitti Uomo i går åbnede sin 106. udgave med mere end 900 brands og designere og Paul Smith som gæstedesigner stod også én, stadig nyuddannet, designer klar til at vise kulminationen af seks ugers intenst arbejde – og på et springbræt til næste skridt i sin karriere.
Caoimhe Dowling, der blev uddannet fra Det Kongelige Akademi i 2022, er udvalgt til at deltage i S|Style, den afdeling af Pitti Uomo, der sammen med Kering Group sætter fokus på en kurateret række af bæredygtige brands. Caoimhe Dowling, hvis ophav er irsk, bidrager med sit dybdegående arbejde med materialer og tanker om tøjets æstetiske og kvalitetsmæssige holdbarhed. Og skønt hendes arbejde på sin vis peger tilbage i historien med ønsket om en slidstærk, nærmest eviggyldig holdbarhed, arbejder Caoimhe Dowling selv godt under tidspres – noget, der var nyttigt, da hun skulle præstere en række nyudviklede styles på ganske få uger.
“Forberedelserne har været intense, men jeg arbejder godt under pres. Vi havde knap seks uger fra vores første masterclass hos Kering i Milano til leveringen af vores endelige styles. Jeg arbejder med det, jeg kalder en subversiv silhuet, samtidig med, at jeg opretholder de klassiske koder for konstruktion, skrædderi og materialebrug – og det har været en udfordring,” fortæller Caoimhe Dowling om processen.
LÆS OGSÅ: Personlighed, politik og pissegodt håndværk
Kering, der blandt andet står bag brands som Gucci, Yves Saint Laurent og Balenciaga, har grundlagt et laboratorie, Kering Material Innovation Lab, til udvikling af mere bæredygtige materialer – og det var her Caoimhe Dowling var inviteret ned for at kickstarte projektet til Pitti Uomo.
“Det er vidunderligt at se en magtfuld institution som Kering Group dedikere så meget tid til at udvikle bæredygtige materialer. Vi blev inviteret som et hold af nye, bæredygtige designere til at teste grænserne for, hvad der var muligt med disse materialer, og da jeg så vores arbejde udstillet her på Pitti, kunne jeg konstatere, at vi har bevist, at mulighederne er uendelige. Det er så inspirerende at være en del af en gruppe på ti udvalgte designere fra hele verden; Chile, Uganda, Kina, Italien og Danmark. Vi er alle så forskellige, men alligevel meget ens i vores dedikation til en bæredygtig fremtid for denne industri,” siger hun.
Historiefortællende design
I Caoimhe Dowlings design – og afgangsudstilling, som også inspirerer hendes bidrag til Pitti Uomo – ligger en refleksion over tidens materialistiske fokus og følelse af at være afkoblet fra både andre og fra naturen. I tiden efter corona søgte hun mod gamle værdier og i sin afgangskollektion blev brugt blåt arbejdstøj præget af den mest delikate broderie anglaise, mens hun i samarbejde med det lokale, skotske spinderi ’Wowen in the Bone’ havde udviklet sit eget komplekse sildebensmønster. Begge dele for at fremskrive forbindelsen til hendes kulturelle håndværksmæssige arv, lokalmiljø og den følelsesmæssige historie, der knytter sig til materialet. Og oveni det en forbindelse til naturen, der er dybt rodfæstet i både hende selv og hendes designs.
“Jeg ønsker med mit arbejde at bidrage med et perspektiv på verden, der ægte er min egen stemme. Jeg tror, at der er noget i mit arbejde, der udfordrer og stiller spørgsmål til den verden, vi lever i. Især nu, med alt, der sker i verden, tror jeg, at det er virkelig vigtigt at have en kritisk stemme og materialisere det til noget kreativt. Uanset om det er kunst eller mode. Ellers er vi bare en del af en maskine, der lukker øjnene og ikke stiller spørgsmål. Det look, jeg har lavet med Kering er min klagesang til den sørgmodige verden, vi befinder os i lige nu. Det er inspireret af digtet ‘Il Lampo’ af Giovanni Pascoli, der er så rørende og passer så godt til, hvordan verden føles i øjeblikket.”
Hvad håber du, at præsentationen på Pitti Uomo bringer med sig?
“Jeg er stadig ny i forhold til at have et brand, og jeg håber, at præsentationen vil føre til mange nye forbindelser og muligheder for mit brand. Mit mål ved dette års Pitti Uomo er at have ærlige og oprigtige samtaler med folk om, hvad jeg laver, for at give folk mulighed for at forbinde sig med mig og mit arbejde. Det er overvældende at have så mange mennesker, der ser dit arbejde på de her fire dage, så jeg har på forhånd centreret mig selv for at kunne nyde oplevelsen mest muligt. Firenze er en så smuk by, og vi er her i sidste ende allesammen for at blive inspireret og have det sjovt!”