Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

“Fremtidens luksusvarer": verdens største smykkevirksomhed lancerer laboratorieskabte diamanter i Danmark

Som verdens største smykkebrand slår Pandora i dag dørene op for sin allerførste flagskibsbutik på Strøget i København. Butikken breder sig over 500 kvadratmeter og to etager og kommer blandt andet til at huse de første laboratorieskabte Pandora-diamanter i Danmark. Pandoras laboratorieskabte diamanter er indtil nu kun blevet solgt i USA og England, men fra i dag kan danske kunder altså også se og købe smykkerne.

“Vores laboratoriedyrkede diamanter forener skønhed, innovation og bæredygtighed, og de er et eksempel på, hvordan man i fremtiden vil producere luksusvarer. Som dansk virksomhed er vi utrolig glade for, at vi allerede nu kan præsentere dem til et dansk publikum,” siger Pandoras administrerende direktør Alexander Lacik i en pressemeddelelse.

Laboratorieskabte diamanter er kendt som det mere etiske alternativ til diamanter fra minedrift, som ofte bliver forbundet med farlige arbejdsforhold og korruption. Samtidig bidrager de laboratorieskabte diamanter til et langt mindre klimaaftryk end diamanter fra en mine. Helt nøjagtigt udleder laboratoriediamanten kun fem procent af minediamantens CO2-udslip. Og med 107 millioner solgte smykker i 2023, kan dette altså gøre en stor forskel for Pandoras samlede miljøbelastning og virksomhedens mål om at være klimaneutral i 2040.

Laboratoriediamanterne lanceres i fire nye kollektioner fra Pandora, som blandt andet er blevet markedsført med en række kampagnevideoer med Pamela Anderson, Grace Coddington og andre store, internationale spillere. De laboratoriedyrkede diamanter koster desuden omkring en tredjedel af traditionelle diamanter og markedsføres derfor under sloganet “Diamonds for all”.

Fra venstre: Dylan Jagger Lee, Pamela Anderson og Brandon Thomas Lee i kampagnen ‘Diamonds for all’.