“Hvad kan det ikke?”: Ny modeudstilling vil udfordre kassetænkning
Hvordan opfattes materialer, krop og identitet indenfor kunst og mode? Det er nogle af de ting, som en ny modeudstilling, ‘Liminal Objects’, undersøger sammen med en ny generation af designere og kunstnere. En generation, der forholder sig kritisk til deres arbejde og de discipliner, former og materialer, som de designer i. Der genbruger og upcycler, arbejder med hænderne og skaber nye rammer og kontekst omkring deres værker.
“Udstillingen viser en ung generation af nordiske designere og kunstnere, hvis praksis er tvetydig og udfordrer kassetænkning og kategorisering. De bruger “fattige” og ukonventionelle materialer på nye måder, som får os til at gentænke tingenes værdi og status. Et andet lag her er, hvordan moden og kunsten selv kan være med til at afvæbne stereotypificering af krop og identitet. Udstillingen viser derfor, hvordan felter og praksisser kan smelte sammen i normkritiske værker, der udfordrer disciplinerne, og hvordan vi værdisætter dem. Man kan sige, at udstillingen viser kritisk mode, der undersøger sig selv, sit felt og sine byggeklodser,” fortæller Ane Lynge-Jorlén. Hun har kurateret den nye modeudstilling, der åbner i denne uge på Le Bicolore i Maison du Danemark, Det Danske Hus, i Paris med navne som Louise Lyngh Bjerregaard, Kristine Sehested-Blad, Cassie Augusta Jørgensen og Ida-Simone Brerup samt en række norske, svenske og finske kunstnere og designere.
Mode bliver ikke sjældent kurateret ind i nye sammenhænge på enten gallerier, udstillingssteder og museer – senest på udstillingen ‘Super High End Underground’ i Nikolaj Kunsthal. Og til spørgsmålet om, hvad det er udstillingsformatet kan i forhold til at formidle mode, svarer Ane Lynge-Jorlén:
“Hvad kan det ikke? Man kan først og fremmest give plads til fordybelse og skabe oplevelser, der tillader langsommelighed. Hvor modeshowet er en slags performance, der har et kortere tidsperspektiv, kan udstillinger fremhæve værker og udøvere i nye kontekster gennem en tematik eller et narrativ, der viser en strømning, problematik, historie og materialitet. Udstillinger “fryser” oplevelsen omkring værket, men tager det også ud af dets oprindelige krops- og live-kontekst – i hvert fald i en modesammenhæng. Derfor aftvinger udstillingsformatet nye erfaringer og tilgange til mode.”
Liminal Objects åbner d. 21. marts på Le Bicolore, Maison du Danemark, 142 Avenue des Champs-Elysée, Paris. D. 22. marts er der artist talk med Jenny Hytönen (FIN), Fredrik Tjærandsen (NO) og Louise Lyngh Bjerregaard (DK).