Fra Icon Visions til Ce.nterprise: “Nu ligger min energi i alt det, der foregår rundt om selve produktet”
’Creative direction/Design/Branding’ – sådan står der nu på den tidligere Instagram-profil for brandet Icon Visions, der lukkede ned i januar. Profilen har nu skiftet navn til Ce.nterprise, og indehaver Cecilie Jørgensen er klar til at præsentere sit nye projekt. Et projekt, der i første omgang indebærer et samarbejde med Adidas.Det er ikke første gang, at Cecilie Jørgensen lukker et projekt ned og starter et nyt op. Som bare 18-årig fik hun succes med brandet Cecilie Copenhagen, som hun senere solgte og trak sig helt ud af. I 2018 etablerede hun brandet Icon Visions, der markerede sig som et undergrundsbrand med en rå og nostalgisk æstetik og en fanbase blandt flere danske artister. Lina Rafn, Mø og Jada har alle båret Icon Visions til større sceneshows, ligesom brandet også har haft succes med at nyfortolke den klassiske Nørgaard på Strøget 101-bluse i hele fire kollektionssamarbejder med Mads Nørgaard. I januar valgte Cecilie Jørgensen dog at lukke Icon Visions med en stor fest på Copenhagen Contemporary, fordi hun – i korte træk – ønskede at fokusere mere på branding og ikke mødte opbakning fra sine investorer i forhold til at ændre Icon Visions rejse og indhold:
“Icon Visions har på mange måder været en stor modreaktion til Cecilie Copenhagen. Det har været et meget mere kunstnerisk og skævt univers, som på mange måder er meget mere mig, end Cecilie Copenhagen var. Det har også været en platform, hvor jeg har mødt mange mennesker og hurtigt kunne se, at Icon Visions ikke har været et tøjbrand, men mange andre ting også. Tøjet var fokuspunktet for, hvordan vi skulle tjene penge, men med den platform, Icon Visions har været, har det også udviklet sig til at blive et community, som mange unge mennesker har fundet enormt inspirerende og spændende,” fortæller Cecilie Jørgensen om rejsen med Icon Visions. Og det er netop fællesskabet og alt det uden om tøjet, der voksede med Icon Visions, som Cecilie Jørgensen vil fokusere på fremover med sit nye projekt Ce.nterprise:
“Jeg har i mange år været en blanding af tøjdesigner og creative director. Men nu kan jeg mærke, at interessen for branding og alt, hvad der sker rundt om et produkt, er sjovere for mig, og derfor synes jeg, at ‘creative director’ er den titel, der passer bedst til mig.”
Er du da blevet træt af tøjbranchen?
“Jeg elsker alt ved at skabe tøj. Det har altid fascineret mig, men i takt med at verden ændrer sig både i forhold til produktion, klima og mange andre faktorer, kan jeg mærke, at min kampgejst langsomt er sivet ud af ballonen. Jeg vil ikke være tøjdesigner længere, men jeg vil gerne lave noget kreativt for andre – også selvom det indimellem indebærer designdelen,” uddyber Cecilie Jørgensen, der samtidig understreger, at Ce.nterprise hverken er et brand eller et firma, men en platform, hvor hun kan samle sit arbejde og udkomme med projekter.
Adidas-samarbejde som springbræt
Siden Cecilie Jørgensen lukkede Icon Visions ned i januar 2024, har hendes fokus været på at rydde op, sælge varer ud og tænke over, hvad der nu skulle ske. Et tilbud fra Adidas om et eksklusivt skosamarbejde blev et springbræt til, at det nye projekt Ce.nterprise kunne begynde at tage form:
“Jeg ville gerne se mig selv på en ny måde og understrege over for folk, at det er slut med Icon Visions. Det har jeg brugt rigtig meget energi på, og så fik jeg opgaven fra Adidas i maj måned, som jeg har arbejdet på lige siden,” fortæller Cecilie Jørgensen.
Adidas-projektet involverer syv udvalgte personligheder fra hele verden, der har lavet hver sin fortolkning af den ikoniske Adidas Superstar ‘82-sko. Skoen, som Cecilie Jørgensen har sat sit designmæssige præg på, er produceret i en limited edition af 50 par, som lanceres med et åbent event i starten af oktober. For Cecilie Jørgensen handler det dog mindst lige så meget om brandingen af skoen. I forbindelse med skolanceringen fik hun idéen til bandet Fame Hunter:
“Jeg spurgte mig selv, hvordan jeg kunne brande min Superstar Adidas-sko alternativt. Jeg tænkte, at det kunne være sindssygt sjovt at finde to personligheder i København med mega meget star quality til at danne et band, der kunne blive samlingspunktet for hele skokampagnen. Bandet indgår både i en kampagnevideo og spiller en stor rolle til lanceringseventet. Til at starte med producerede vi bare én single, men bandet har valgt at fortsætte på egen hånd.”
Branding fremfor produktion
Og det er netop den slags branding, som Cecilie Jørgensen drømmer om at lave mere af med Ce.nterprise. Selvom det at lave et band er en noget anden retning end modeverdenen, er det alligevel en del af et større æstetisk univers:
“Sammen med de to medlemmer har jeg fundet en stil til dem og syet en masse gammelt Adidas-tøj om til nye styles. Så der er stadig en base i mode, men det har mere handlet om at skabe en verden omkring Superstar-projektet. Det kunne jeg sagtens forestille mig at gøre igen. Om det så er et band eller noget helt andet, det må tiden vise.”
Bandet, skoene og hele det Adidas-univers, der allerede er etableret på sociale medier, kulminerer med det åbne lanceringsevent, der både bliver en fejring af Adidas-skoene og en releasefest for bandet Fame Hunter. Det er ikke første gang, at Cecilie Jørgensen stabler et større åbent arrangement på benene. Icon Visions’ afslutningsfest på Copenhagen Contemporary var ikke alene brandets første og sidste show. Der var også kunst, DJ’s og live-performances på programmet. De gratis adgangsarmbånd blev fordelt efter først-til-mølle-princippet – og de var væk flere timer inden showstart. Og hvis man allerede har bevist, at man kan holde en god fest, hvorfor så ikke holde en til? Ifølge Cecilie Jørgensen selv er det bare sjovere at nå langt ud, og det gælder også for det kommende arrangement:
“For mig vil eventet være vellykket, hvis der kommer en masse mennesker, og de har lyst til at dele deres oplevelser og det univers, som jeg har skabt. Jeg kan rigtig godt lide at lave gennemførte universer, så det er dét, jeg synes er spændende, og jeg glæder mig til at invitere folk ind og se, hvordan det hele virker for dem.”
Æstetik til salg
Der er ingen tvivl om, at det univers, den æstetik og det community, Cecilie Jørgensen har bygget op gennem årene med Icon Visions, er penge værd i branding-regi. Det er da også planen med Ce.nterprise at bygge videre på netop det. For selvom Cecilie Jørgensen tager afstand til Icon Visions, er det stadig den Instagram-profil, der med et nyt navn får lov at leve videre – følgerne og hele det æstetiske bagkatalog følger med. Hvor tøjproduktion var omdrejningspunktet i Icon Visions, er fokus nu flyttet fuldt til branding med Ce.nterprise. Nu er det netop projekter som Adidas-samarbejdet, pengene skal komme fra – frem for egen produktion, forklarer Cecilie Jørgensen, der allerede har de næste både nationale og internationale samarbejder i støbeskeen, og uddyber:
“Jeg er meget motiveret for at skabe og udvikle og komme videre med alt det, jeg kan. På samme måde som jeg gjorde med Icon Visions, men nu for andre end mit eget brand. Adidas valgte mig, fordi de mente, at jeg passede ind kreativt, og at mit univers og community kunne være en del af det her projekt. Min æstetik er min æstetik, og jeg arbejder inden for det univers, jeg finder spændende og meningsfuldt. Med det nye projekt bliver det dog et meget bredere segment, og det skal det også være, fordi nu arbejder jeg for andre. Det betyder, at jeg også skal kunne sætte mig ind i, hvad de ønsker med projektet.”
Selvom Ce.nterprise kun lige knap er gået i luften, må det være et spørgsmål om tid, før Netflix sender et kamerahold og gør klar til at optage den danske – og væsentligt mere edgy – version af Emily in Paris. Hovedrollen er i hvert fald i hus.
Lanceringsfesten for Cecilie Jørgensens Superstar Adidas-sko er åben for alle og finder sted den 3. oktober 2024, kl. 21 på The Lab, Studio 7. Arrangementet er samtidig en releasefest for bandet Fame Hunter. Se mere på Ce.nterprises instagramprofil her.
LÆS OGSÅ: “Så øm, så cute, så cool” – hypet undergrundsbrand lukker