Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

Trods underskud på bundlinjen er ambitionen stadig at blive blandt de 10 største sportsbrands i verden

Hummel kommer igen med rekordomsætning, men deres bundlinje viser et andet resultat.
Hummel kommer igen med rekordomsætning, men deres bundlinje viser et andet resultat.

2023 har været et år med op- og nedture for det danske sportsbrand Hummel. For tredje år i træk har Hummel endnu engang en rekordomsætning. I 2022 lød den på 2,201 milliarder kroner, og i 2023 var den steget til 2,225 milliarder kroner. Men på trods af deres rekordomsætning har deres bundlinje vist et underskud på 97 millioner kroner. Selv med dette ønsker brandet dog stadig at bibeholde deres plads blandt de 10 største sportsbrands i verden. 

“Foruden et hårdt og presset sportsmarked har vi primært stået med en stor udfordring i forhold til et for højt varelager, hvor vi har haft et efterslæb fra de sidste par år. Det har vi været nødt til at tage konsekvensen af med et ekstraordinært fokus på realisering af varelageret. Det har kostet os på den korte bane, men det har vi gjort med åbne øjne, da det er et resultat af den vækststrategi, vi har lagt i tæt samarbejde med vores ejere for at kunne tage det næste skridt,” fortæller Lars Stentebjerg i en pressemeddelelse. Han overtog Hummels CEO-rolle i april 2024 efter den daværende CEO, Allan Vad Nielsen, fratrådte posten. 

Udover udfordringerne med brandets varelager har en stigende rente og konkurser hos europæiske kunder også haft en stor påvirkning på virksomhedens regnskab for 2023. I forbindelse med regnskabet har Hummel valgt at omlægge deres strategi, så den i højere grad er tilpasset Hummels ånd.

LÆS OGSÅ: Hummel dribler sig ind på det amerikanske marked

“Teamsport udgør en vigtig del af vores kerneforretning, og det er blandt andet inden for denne kategori, at vi skal skalere vores vækst de kommende år. Men vi er også meget mere end et teamsport brand. Vi er et sport lifestyle brand, og det skal afspejle sig i hele den måde, som vi driver vores forretning. Derfor har vi også lavet en rekalibrering af vores strategi, hvor vi skal have skærpet fokus og tilbage til vores rødder inden for sport. Vi står med et unikt brand med en fantastisk arv inden for sport, lifestyle og karma, og det skal vi udnytte til at vinde den individuelle forbruger og derved styrke brandet globalt,” fortæller Lars Stentebjerg om deres fremtidige strategi for et bedre regnskab. Samtidig uddyber han om Hummels ambitioner fremover:

“Det er et langt, sejt træk, men vi fastholder vores ambition om at ramme en omsætning på 4 milliarder kroner med et overskud før skat på minimum 300 millioner kroner i 2028. Efter et par udfordrende år begynder det nu endelig at lysne, og vi forventer et positivt 2024, hvor vi igen vil være tilbage i sorte tal. Herefter er det vores klare forventning, at det vil accellere både på top- og bundlinjen.”