Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Billede af model på trappe i Forza Collective PU læder kjole

Upcoming luxury brand lander i Selfridges og Printemps efter første sæson

Et markant design-DNA og hurtig respons på feedback har skabt en effektiv positionering på markedet.
Et markant design-DNA og hurtig respons på feedback har skabt en effektiv positionering på markedet.

Det er gået stærkt for Kristoffer Kongshaug, siden han i 2023 lancerede sit brand Forza Collective. Et brand, der blev baseret på hans tunge erfaring som designer og design director hentet fra modehuse og brands som Elie Tahari, Theory, Balmain og Raf Simons.  Og nu har han efter blot én enkelt sæson, lukket salgsaftaler med blandt andre Selfridges i London og Printemps i Paris, hvor brandet begge steder vil være tilgængelig fra 1. juli.  
 
“Vi har fra starten med vores SS24-capsule-kollektion sørget for at være til stede under modeugerne i både København og Paris og lukke aftaler med internationale. Det har været med til at øge vores forhold til branchens indkøbere og givet et pænt tilløb for opfølgning og lukning af ordrer på vores første kollektion under AW24-modeugen i København,” lyder det fra Hanna Rosenkrantz Holst, der er Head of PR hos Forza Collective og været involveret i salgsstrategien og dens eksekvering fra start.  

Med Forza har han lagt de store virksomheder bag sig og arbejder i stedet på – fra bunden – at starte sit eget brand. Et brand som vil balancere hans forståelse og talent indenfor high-end couture med en samtidig sans for materialer, snit og levering. Og det har ikke bare fået opmærksomhed herhjemme, hvor han har været finalist i Wessel & Vett Fashion Prize og holdt sit første show under Copenhagen Fashion Week, også internationalt har de lagt mærke til det unge brand med de markante plisseringer og signatur-brystudskæringer.  

God respons på hurtig udvikling af brandet

For man kan sige, at strategien med at lancere og sætte sit mærke med en smal signaturkollektion i en italiensk vævet nylon har virket – også selvom en del af den feedback, brandet fik med sig, var en opmærksomhed på, om kollektionen – og dens publikum – ville blive for eksklusiv. Men som Hanna Rosenkrantz Holst også slår fast, så kunne indkøberne se, hvor hurtigt brandet udviklede sig og reagerede på den feedback, de fik – og i dag har kollektionen en anden bredde, der inkluderer både bomuld, uld og PU-læder.

“Vi har generelt været ret heldige med den feedback, vi har fået, at det nogenlunde er den samme, vi har fået fra samtlige buyers – og tilmed noget, vi er enige i. Det har på intet tidspunkt været kritik af specifikke designbeslutninger, så brandets DNA har heller ikke været truet. Primært har det handlet om nogle produktkategorier, der var for små, om fit og også, hvor vores forcer ligger,” fortæller Hanna Rosenkrantz Holst.   

Billede af model i hvid kjole fra Forza Collective
Forza Collective AW24.

Vigtigheden af stærkt design-DNA og kommerciel forståelse

I har fået nogle stærke retailere på i en tid, hvor det er ekstra svært at få nye og bare beholde, dem man har. Hvad, tror du, gør, at de her key buyers har købt ind i brandet og turdet tage den risiko?  
 
“Først og fremmest har Forza Collective fra start formået at skabe et så stærkt design-DNA med signaturer som vores cut-out, pleats, wrap-lukninger og håndværk, som på kort tid har gjort brandet genkendeligt og varslet et fremadrettet potentiale. Samtidig har brandet en kommerciel håndgribelighed, der viser, at vi forstår vigtigheden i salgbarhed, og det skaber en tillid i detailleddet,” fortæller hun og fortsætter:  

“Vores attention to detail og evne til at inkorporere dem på forskellige måder, gør det muligt for os at bevare en rød tråd uden at blive ensformigt, og det betyder også noget i forhold til, hvordan indkøberne kan se brandet udvikle sig. Hertil kommer vores meget stærke farvepalette, der er let for dem at merchandise. Et andet fællestræk, jeg har bemærket, er, at de gerne vil udvide sortimentet af designer-brands, der kan det, vi kan – og når de ser det, så tror jeg simpelthen, de vil have foden indenfor i brandet,” siger Hanna Rosenkrantz Holst og fortæller, at deres prissætning i den lave ende af ’luxury’, gør, at de formår at tiltrække kunder fra både contemporary og high-end-segmentet af købere.

I forbindelse med lanceringen hos Printemps i juli åbner Forza Collective samtidig en pop-up-store lige overfor Louis Vuitton, der skal være med til at understrege deres placering i markedet. 

For at sætte yderligere skub i udvidelsen af kundesegmentet i Europa og USA, har brandet netop udvidet teamet med en CEO, Danielle Petesic, der kommer med en lang international erfaring blandt andet indenfor produktudvikling og produktion hos Helmut Lang og Mansur Gavriel. De har også ansat Hugo Mills som Head of Sales, der senest kommer fra en stilling som Head of Wholesale hos By Malene Birger og før det Head of International Sales hos Victoria Beckham.  

Forza Collective holder show under Copenhagen Fashion Week SS25 og føres hos blandt andre Printemps og Selfridges per 1. juli 2024.