Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Streetstylefoto af tre kvinder under Copenhagen Fashion Week SS24.

Berlin Fashion Week indgår samarbejde med Copenhagen Fashion Week

I dag lancerer de to modeuger et samarbejde omkring den rammesætning af bæredygtigskrav, som den danske modeuge har udviklet og implementeret.
I dag lancerer de to modeuger et samarbejde omkring den rammesætning af bæredygtigskrav, som den danske modeuge har udviklet og implementeret.

Berlin Fashion Week annoncerer i dag et nyt partnerskab med Copenhagen Fashion Week omkring implementering af de bæredygtighedskrav, som den danske modeuge-organisation har sat for de deltagende brands.

Med partnerskabet forpligter Berlin Fashion Week sig til at gøre minimumsstandarderne til obligatoriske kriterier for deres showbrands – på samme måde som Copenhagen Fashion Week har gjort det siden januar 2023. Samarbejdet skal desuden være med til at skabe en samlet indsats for ”at accelerere industriens bæredygtighedsaktioner på tværs af de nordiske og tyske modemarkeder.”

“Ved at implementere bæredygtighedskravene vil Berlin blive en af de førende internationale lokationer for en ansvarlig og innovativ modeindustri. Med den økonomiske støtte på 180.000 euro frem til 2025 investerer vi igen i Berlins fremtid som en pioner inden for bæredygtighed. Gennem bæredygtig praksis som upcycling og brug af genbrugsmaterialer går socialt og økologisk ansvar hånd i hånd med mode Made in Berlin og Germany. Med disse standarder vil Berlin være et eksempel i sammenligning med andre globale modemetropoler,” lyder det fra Michael Biel, statssekretær for erhverv og økonomi i Berlins senat, der har finansieret tiltaget.

På samme måde som i København omfatter partnerskabet de cirka 35 brands på den officielle Berlin Fashion Week-showplan, der vil gå igennem en onboarding-periode, før den træder fuldt i kraft i februar 2026.

“Da minimumsstandarderne har været et obligatorisk adgangskriterium for Copenhagen Fashion Weeks showbrands i tre sæsoner nu, er vi begejstrede for at medvirke til en større – og nødvendig – justering af branchen gennem vores partnerskab med Berlin Fashion Week. Samtidig understreger dette partnerskab også modeugers og organisationers muligheder for at være med til at omstille branchen til det bedre. Det er en stor milepæl for os at se bæredygtighedskravene vinde global anerkendelse, og vi håber, at det vil inspirere til flere til samarbejder aktører imellem,” lyder det fra Copenhagen Fashion Weeks CEO, Cecilie Thorsmark.