Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Dansk kending henter Svanemærket som første danske sportsbrand

Selvom Svanemærket er et svært certifikat at opnå, var det for H2O Sportswear en vigtig og nødvendig kamp.
Selvom Svanemærket er et svært certifikat at opnå, var det for H2O Sportswear en vigtig og nødvendig kamp.

En bæredygtig strategi er ikke nødvendigvis det første, der falder en ind, når man ser de badetøfler, der igennem de seneste tre årtier er blevet synonym med det danske sportbrand H20.

Ikke desto mindre er H2O Sportswear nu blevet det første, danske sportsbrand, der har opnået at blive Svanemærke-certificeret. Og med det lille, grønne svanesymbol indprentet i 38 af deres bomuldssweatshirts, -shorts og -t-shirts, er H2O nu kommet et godt stykke videre i sine bestræbelser på at arbejde i en mere miljøbevidst retning. 

LÆS OGSÅ: Hun står bag verdens første svanemærkede skjorte: “Det undrer mig, at forbrugerne ikke stiller flere spørgsmål”

“Svanemærket repræsenterer et løfte om ansvarlighed og kvalitet, ikke kun til vores kunder, men også til os selv. At opnå denne certificering er kulminationen på to års intensivt samarbejde, læring og udvikling. Det er et vigtigt skridt i vores mission om at blive en foregangsvirksomhed inden for ansvarlig mode,” fortæller Christian Trads Hansen, der er CEO hos H2O Sportswear. 

Brandet ønsker, at certificeringen skal gøre det lettere for deres kunder at vælge et produkt, der lever op til strenge krav om produktion og materiale, men som dermed også gør dem mere miljøvenlige. 

“Det, der gør Svanemærket unikt, er dets evne til at sikre, at hvert aspekt af vores produkt, fra råmaterialer til affaldshåndtering, opfylder høje standarder for miljøhensyn. Det giver vores kunder en øget sikkerhed og tillid til de produkter, de vælger,” forklarer Christian Trads Hansen.

Der har da også været modstand på vejen i brandets forsøg på at efterleve standarderne, der bliver sat af Miljømærkning Danmark. Dette har blandt andet involveret brandets leverandører og deres produktion.

“For eksempel skulle vores leverandør sikre, at deres underleverandører var indstillede på at levere de nødvendige forbedringer og dokumentation, certificeringen krævede. På den måde er certificeringen ikke blot for vores kunders skyld, men også blevet en bekræftelse på vores langsigtede engagement over for vores leverandører,” uddyber Christian Trads Hansen.

“Tekstilbranchen er udråbt som en af de helt store klimasyndere, og der er akut behov for grøn omstilling. Derfor er det utrolig flot og vigtigt, at et kendt dansk sportsbrand går forrest som et godt eksempel og arbejder målrettet på at reducere miljø- og klimabelastningen. Og jeg håber, at flere virksomheder vil følge trop,” fortæller Martin Fabiansen, CEO hos Miljømærkning Danmark, om H2O Sportswears nye initiativ og certificering.

Certificeringen vil indtil videre omfatte 38 af H2O Sportswears bomuldssweatshirts, -shorts og -t-shirts, og produkterne forventes at komme på markedet i løbet af maj 2024.